eKomercyjnie.pl

Mama prowadzi sklep internetowy – wywiad z Anną Gancarczyk, FotoKoszyk.pl

Zapraszam na zapowiadany kilka dni temu wywiad. Ania Gancarczyk ze sklepu FotoKoszyk.pl zgodziła się opowiedzieć o tym, jak połączyła ze sobą pracę w sklepie internetowym i wychowywanie małych dzieci. Zobaczcie, w jaki sposób udało jej się to osiągnąć.

Ewa Bartnik (eKomercyjnie.pl): Czym zajmowałaś się przed założeniem sklepu internetowego i jak zaczęła się Twoja przygoda z e-commerce?

Anna Gancarczyk (FotoKoszyk.pl): Pracowałam w biurze szkoły językowej. Do pracy chodziłam na 14.00, wracałam po 22.00. Miałam sporo wolnego czasu przed południem, więc pomagałam mężowi, który jest fotografem. Razem założyliśmy atelier fotograficzne i w soboty robiliśmy zdjęcia parom nowożeńców oraz dzieciom. Mieliśmy sporo klientów, którzy nas polecali, więc mieliśmy dużo pracy. Wydawaliśmy bardzo dużo zdjęć ślubnych i chcieliśmy, żeby nasi klienci mogli otrzymać je w jak najpiękniejszej oprawie. Dlatego zaczęliśmy sprowadzać różne albumy ślubne do naszego studia. Zadziałał marketing szeptany i nagle zaczęły do nas przyjeżdżać pary, którym nie robiliśmy zdjęć. Dowiedzieli się od znajomych, że mamy bardzo duży wybór albumów ślubnych. Tak znaleźliśmy naszą niszę i szybko podjęliśmy decyzję o założeniu e-sklepu.

EB: Kiedy powstawał sklep Fotokoszyk.pl, Twoja córka, Maja, miała niespełna 2 lata. Czy uważasz, że to był dobry moment na rozpoczęcie nowej pracy?

AG: Tak, to był świetny moment na rozpoczęcie czegoś nowego. Szansa, żeby zrobić coś od podstaw, tylko dla siebie. Wcześniej nie dałabym rady – urodzenie pierwszego dziecka to był szok i musiałam się z tego otrząsnąć :)

EB: Jak wyglądały początki Fotokoszyka? Kiedy pojawiły się pierwsze zyski i co sprawiło, że zupełnie zrezygnowałaś z pracy na etacie, żeby poświęcić się prowadzeniu e-sklepu?

AG: Pomysł na sklep narodził się na początku 2007 roku. Wdrożenie sklepu i wstępne uzupełnienie bazy produktów potrwało do kwietnia, a pierwsze zamówienie było już w maju! Przez cały ten okres dużo czytałam na temat e-commerce, do tej pory szukam informacji na ten temat, między innymi na waszej stronie:) Zyski pojawiły się dość szybko, ale były w całości inwestowane w rozwój sklepu. Dlatego długo pracowałam jednocześnie na etacie (po urodzeniu córki przeszłam na 3/4 etatu) i w sklepie. Dopiero teraz, po urodzeniu drugiego dziecka, podjęłam decyzję o „zostaniu w domu z dziećmi” i nie wróciłam do wcześniejszej pracy. Możliwość pracy tylko w sklepie to dla mnie luksus, na który ciężko pracowałam przez 3 lata.

EB: Jak oceniasz swoje e-handlowe początki z perspektywy czasu? Co zrobiłabyś inaczej, gdybyś miała tę wiedzę i doświadczenie, co dzisiaj? Może wcześniej zrezygnowałabyś ze stałej pensji na rzecz własnego biznesu?

AG: Nie zmieniłabym chyba niczego, chociaż pewnie podjęłam kilka złych decyzji. Miałam świadomość, że czeka mnie bardzo dużo pracy, także po nocach i w weekendy. Wiedziałam, na co się decyduję i sądzę, że dzięki temu wszystko się udało. Zbyt wczesna rezygnacja z etatu spowolniłaby rozwój sklepu. Cały zysk wypracowany przez FotoKoszyk był z powrotem inwestowany, głównie w magazyn. Pensja ze szkoły była po prostu potrzebna na nasze utrzymanie. Poza tym, bardzo lubiłam i nadal lubię osoby, z którymi pracowałam. Praca zdalna, w domu, wiąże się z izolacją od społeczeństwa. Obracasz się tylko w kręgu rodziny i dzieci – bardzo się tego bałam.

EB: FotoKoszyk prowadzisz wspólnie z mężem, zatrudniacie też kilku pracowników. Jak wygląda Wasz podział obowiązków?

AG: Ja zajmuję się stroną merytoryczną i marketingową, zatrudniam pracowników, robię opisy do produktów, przygotowuję zamówienia do dostawców i staram się „zarządzać” wszystkim i wszystkimi. Mąż obsługuje klientów i zajmuje się reklamacjami. Pracownicy zajmują się kompletowaniem zamówień, pakowaniem paczek oraz magazynem, a księgowa obsługuje płatności.

EB: Wasz sklep ma swoją siedzibę poza domem. Część pracy na pewno możesz wykonywać przebywając w mieszkaniu, ale musisz także pojawiać się w biurze. Kto wtedy zajmuje się dziećmi?

AG: Przez pierwszych 6 miesięcy życia synka pracowałam tylko zdalnie w domu. Dopiero od 3 tygodni jestem w biurze 3 razy w tygodniu na 4 godziny. Synkiem zajmuje się wtedy niania. Kiedy Adaś skończy rok, planuję przyjeżdżać do biura codziennie. Teoretycznie tę samą pracę mogę wykonać w domu, ale takie wyjazdy są potrzebne dla higieny umysłowej.

EB: Czy masz jakieś ustalone godziny wyjść do pracy? Jak wygląda Twój plan dnia?

AG: Codziennie zawożę córkę do przedszkola na 8.20. W poniedziałki, środy i piątki jeżdżę do biura i zostaję tam do 13.30. Potem wracam do domu na karmienie Adasia i odbieram Maję z przedszkola. We wtorki i czwartki wracam do domu od razu po odwiezieniu córki. Jak synek śpi, to pracuję. Niestety, śpi tylko w wózku, więc siedzę w fotelu i bujam wózek nogą, a na kolanach mam laptopa. Przyznaję, że w domu mój laptop i ja jesteśmy nierozłączni. No i niestety, jak jest coś pilnego, to synek siedzi na podłodze w stosie zabawek, córka przed TV lub komputerem, a ja odpisuję na maile, przygotowuję zamówienia lub oddzwaniam. To nie jest tak, że mam idealnie grzeczne dzieci, które z pokorą siedzą i czekają aż mamusia skończy rozmawiać. Synek miał trzy miesiące, kiedy wyciągnął klawisze z laptopa i nieraz odciągałam go od doniczki z ziemią czy gniazdek elektrycznych. Córka jest starsza i można ją zawsze przekupić obietnicą późniejszej zabawy, ale łatwo nie jest.

Wracając do mojego planu dnia – dzieci idą spać o 20.30, więc do północy mam trzy i pół godziny wypełnione pracą. Odpoczywam w międzyczasie:)

EB: Czy przy tak napiętym grafiku masz jeszcze czas dla siebie? Mam na myśli fryzjera, kosmetyczkę, spotkanie z przyjaciółką…

AG: Nie da się na dłuższą metę funkcjonować, jeśli nie zapewnimy sobie choćby minimalnej dawki odpoczynku i rozrywki. Staram się o tym pamiętać i w weekendy spotykam się z przyjaciółmi. Średnio dwa razy w miesiącu chodzę na babskie zakupy, a raz na miesiąc do fryzjera. Podczas karmienia dziecka czytam książki, wieczorami gram w gry komputerowe, a ostatnio zaczęłam z córką jeździć konno.

Niestety, kiedyś było inaczej. Przez pierwszy rok sklep pochłaniał cały mój czas. Nawet w nocy śniłam o dostawach i nowych albumach. Klienci potrafili zadzwonić w niedzielę rano z pytaniem: „Jestem na Waszej stronie i tu jest taki album – to on ma okładkę bardziej miodową czy cappuccino, bo nie widzę dokładnie…” Po pewnym czasie nastąpiło wypalenie i zrozumiałam, że dalej tak nie mogę żyć. Wtedy zaczęliśmy wyjeżdżać z Krakowa na całe weekendy – do Zakopanego, Szczawnicy, gdziekolwiek, byle oderwać się od sklepu. Teraz funkcjonujemy bardzo dobrze. Nie wyjeżdżamy już na weekendy, bo z kilkumiesięcznym niemowlakiem cała logistyka wyjazdowa jest zbyt skomplikowana, ale jak synek podrośnie, to pewnie wrócimy do tego zwyczaju.

EB: Adasia urodziłaś w styczniu 2010 roku. Na pewno przez całą ciążę starałaś się jak najlepiej przygotować na ten moment – także pod względem organizacji czasu w domu i w pracy. Z czego musiałaś zrezygnować i jakie zadania przekazałaś innym osobom?

AG: Kilka miesięcy przygotowywałam sklep na moje „odejście”. Udoskonaliliśmy system pakowania i wysyłania paczek. Zadbałam o to, żeby nie zostawić żadnych nie załatwionych spraw. Zrobiłam większe zamówienia u dostawców, aby zapełnić magazyn oraz uprzedziłam wszystkich kontrahentów, że będę dostępna tylko mailowo. Kupiłam laptopa, żeby móc pracować w różnych miejscach w domu. Przygotowałam mojego męża do przejęcia wszystkich moich obowiązków, ale to na szczęście okazało się niepotrzebne.

EB: Co Cię najbardziej zaskoczyło po narodzinach drugiego dziecka?

AG: To, że sobie tak dobrze radzę. Myślałam, że nie będę mogła pracować prze kilka pierwszych tygodni, a może miesięcy. Tak się jednak nie stało i już po kilku dniach od narodzin syna przygotowywałam zamówienia i kontrolowałam sytuację. Z dwójką dzieci jest łatwiej niż z jednym, a raczej… niż z pierwszym dzieckiem. Wiedziałam, że nie będę sypiać dłużej niż 4 godziny na dobę, no i trudno. Przy pierwszym dziecku to był szok, ale teraz wiem, że mogę funkcjonować z tak małą ilością snu. Wszystko opiera się o dobrze ustalony harmonogram oraz pomoc rodziny.

EB: Jak sobie radzisz w sytuacjach, kiedy Twoja obecność jest niezbędna w dwóch miejscach na raz? Szukasz awaryjnej opieki do dzieci i zajmujesz się sklepem, czy może odwrotnie – przekazujesz swoje obowiązki mężowi i pracownikom (nawet jeśli wiesz, że zrobią coś gorzej od Ciebie), a sama zostajesz z dziećmi?

AG: Wszystko zależy od skali wydarzenia, ale dzieci są najważniejsze. Najgorsze, co mnie spotkało, to choroba dziecka i pobyt z nim w szpitalu. Sklepem zajmował się wtedy tylko mój mąż i sklep to przetrwał:) Nie zawalił się, klienci nie odeszli. Co więcej, mąż przejął wtedy część moich obowiązków i do tej pory je wykonuje. Ja zyskałam pewność, że sklep przetrwa beze mnie. Nie jestem niezastąpiona.

EB: Czym właściwie jest dla Ciebie praca?

AG: Dla mnie praca była i jest odskocznią. Pracuję, bo lubię to robić. Lubię mój sklep i moich klientów, więc oderwanie się od pieluch, kaszelków i kolek to błogosławieństwo, a nie przykry obowiązek. Praca w sklepie internetowym to praca 24 godziny na dobę, nie można się do niej zmuszać, trzeba ją lubić, ale w pewnym momencie trzeba sobie odpuścić. Adaś nie spał całą noc, a muszę zrobić coś ważnego? Zrobi to mój mąż albo pracownik. Jeżeli jestem bardzo zmęczona, to robię rzeczy mniej ważne: dodaję produkty albo czytam moje ulubione blogi. Dla mnie to też praca.

EB: My, kobiety, chętnie korzystamy z doświadczenia innych. Ja również prowadzę wspólnie z mężem sklep internetowy, a za dwa miesiące urodzę drugie dziecko. Jakich najważniejszych rad mogłabyś mi udzielić?

AG:

  1. Jak najwcześniej ustal dziecku rytm dnia, bo tylko wtedy będziesz mogła przewidzieć, co i kiedy możesz zrobić.
  2. Zrezygnuj z telefonu służbowego. Wyobraź sobie, że usypiasz dziecko już 40 minut, a tu nagle dzwoni jakiś klient z pytaniem… Ja kontaktuję się tylko mailowo, a sprawy wymagające rozmowy telefonicznej załatwia mój mąż.
  3. Pogódź się z tym, że pewne sprawy nie będą załatwione idealnie (czyli tak, jak ty byś to zrobiła). Osoba, która Cię zastępuje, bardzo się stara, ale nie możesz wymagać, że wszystkiego nauczy się od razu.
  4. Proś o pomoc w opiece nad dziećmi. Gdyby nie moja rodzina, a w szczególności mój tato, to nasz sklep by nie powstał.
  5. Nie bądź niezastąpiona dla swojego dziecka, bo nikt Ci się nim nie zajmie:)
  6. Kup dobrego laptopa, żebyś mogła pracować w różnych miejscach, nie tylko przy biurku.
  7. Korzystaj z http://www.rememberthemilk.com/ lub innego programu czy też iPhone’a, który będzie pewne rzeczy pamiętał za Ciebie.
  8. W weekendy staraj się odpocząć. Jeśli masz jakieś sprawy do załatwienia i mimo wszystko musisz pracować, to zostaw to na niedzielę wieczór.
  9. Jak jesteś bardzo zmęczona, to idź spać, bo narobisz głupstw.

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Ja w prowadzenie sklepu wciągnęłam całą rodzinę i teraz zajmuję się już tylko księgowością. Teść z mężem wożą i pakują towar, teściowa i szwagierki wystawiają, ja robię zamówienia i wystawiam faktury w szybkafaktura.pl a potem wprowadzam je do KPiR w tym samym programie, więc bardzo sprawnie to idzie. Nie od razu jednak wpadliśmy na ten system. Wcześniej każdy odpowiadał za swoją część towaru, ale wchodziliśmy sobie w drogę i zdarzały się pomyłki. Każdy z czasem opracuje najlepszy dla siebie sposób pracy.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Jak sprawić, by Twój sklep internetowy był 37 razy lepszy

To nie stanie się w jeden wieczór. To nie stanie się ani w tydzień, ani w miesiąc. Jest jednak spora szansa, że prowadzony przez Ciebie sklep internetowy będzie aż trzydzieści siedem razy lepszy po jednym roku działania. Jak tego dokonać?

Po opublikowanej w poniedziałek recenzji książki Delivering Happiness (jeszcze raz podziękowania dla Artura za podesłanie!), na moment powróciłem do tego tytułu. Przypomniałem sobie ulubiony fragment tej pozycji (strony 164-165) i dotyczy on właśnie działań, które sprawią, że Twój sklep internetowy w ciągu 12 miesięcy będą aż 37 razy lepszy niż teraz.

By osiągnąć ten wynik musisz ulepszać swój punkt sprzedażowy o 1% dziennie. Tylko tyle. Żadnych magicznych rozwiązań, żadnej drogi na skróty, żadnych nieznanych tajemnic e-biznesu, które za wszelką cenę chcą sprzedać samozwańczy „guru” branży. Wystarczy regularna praca przy każdym aspekcie prowadzenia e-handlu i ten wynik jest w naszym zasięgu.

Prezentując tę myśl na liczbach, jeżeli prowadzony przez Ciebie sklep internetowy przynosi codziennie 100 zł (netto czy brutto, wszystko jedno) i znajdziesz sposób by poprawiać ten wynik o 1% dziennie, to na koniec roku powinieneś mieć dniówkę na poziomie 3 778,34 zł. Jeśli sklep daje codzienną wypłatę na poziomie 50 zł, to po 365 dniach jego ulepszania o cały 1% będziesz miał dniówkę wynoszącą 1889,17 zł. To chyba niezły wynik, prawda?

W każdym biznesie można znaleźć coś, co można poprawiać. Kumulacja jednoprocentowych poprawek przyniesie świetne efekty. Nie musisz robić planów miesięcznych, kwartalnych czy rocznych. Wystarczy działać szybko i cieszyć się z małych sukcesów. 365 zwycięstw po 1% dziennie i kolejne 12 miesięcy skończysz z najlepszym wynikiem w historii swojej działalności.

Co konkretnie robić, żeby ulepszać swój sklep o 1% siedem dni w tygodniu? To sprawa indywidualna dla każdego sklepu (specyfika branży, liczba klientów, staż działania, poziom zaawansowania, etc.). Kilka przykładowych czynności:

  • Pisać własne, unikatowe opisy produktów
  • Poprawiać sklep pod kątem SEO
  • Przygotowywać dedykowane, indywidualne oferty dla Klientów
  • Nagradzać powracających Klientów
  • Usprawniać działania reklamowe

Lista jest dużo dłuższa, ale zamiast marudzić, że jej nie ma, szczerze odpowiedz sobie na pytanie, czy każdego dnia pracujesz przynajmniej przy tych aspektach? Jeżeli tak, to już jesteś na dobrej drodze. Jeżeli nie, to zacznij działać już dzisiaj, by za rok wspominać ten wpis z uśmiechem na twarzy.

P.S. Przenieś tę zasadę też na inne aspekty swojego życia, nie tylko sklep internetowy. Rezultaty powinny być oszałamiające:)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Delivering Happiness – recenzja książki od Czytelnika eKomercyjnie

Zapraszam do przeczytania recenzji książki Delivering Happiness, opisującej burzliwe (a przez to ciekawy) losy sklepu Zappos.com. Tekst podesłał Artur Rynkiewicz, który wygrał tę pozycję w konkursie organizowanym na eKomercyjnie.pl. Miłej lektury!

Recenzja Delivering Happiness

Zacznę od tego, o czym Delivering Happiness nie jest. Książka nie jest o kampaniach reklamowych czy technikach negocjacji z kontrahentami. Jeśli ktoś szuka świetnych sposobów na reklamę czy cross-selling to na pewno ich w niej nie znajdzie.

Co w takim razie zawiera książka? Z początku lektury nie było to to, czego oczekiwałem po reklamie jaką przeczytałem o tej pozycji. Historia rozkręcała się, ale nie była ona przełomowa czy też rewolucyjna. Ot „zwykła” ścieżka kariery milionera. Możemy ocenić autora z punktu widzenia rzeczy, którymi się zajmował. A było ich wiele. Tony’ego można opisać jako osobę o niesamowitej motywacji i parciu do sukcesu. Co więcej, jest to sukces, który oznacza także pomoc innym.

Tony Hsieh pokazuje, jak dochodził do wiedzy i pozycji, którą ma. Opisuje powalające na kolana sukcesy, które okazują się drogą „do zatracenia”, jak i porażki, które mimo ich goryczy, stają się motywacją do zmian i kolejnych osiągnięć. Tony pokazuje unikalny sposób podejścia do ludzi i relacji z nimi. Jeden z fragmentów książki przytacza bardzo prostą i znaną wielu prawdę: nasze działania można skopiować, nasz software można kupić, ale nikt nie jest w stanie przewidzieć, co zrobimy. Dlatego, jeśli naszym działaniom przyświeca pasja, jeśli praca jest miejscem naszego rozwoju i innowacji to mamy przewagę, której nie dadzą firmie żadne inwestycje w sprzęt, oprogramowanie czy systemy zarządzania. Świetnie to pasuje do naszego rynku ecommerce, gdzie porównywarki cenowe są często dominującym motorem obrotów wielu firm, a sklepom brakuje inwencji w rozwoju.

Tony pokazał nie sposób zarządzania firmą, ale filozofię życia, która umożliwia między innymi skuteczne zarządzanie firmą. Nie bez przyczyny pełny tytuł w tłumaczeniu brzmi (tłumaczenie moje) – Dostarczając szczęście – ścieżka ku zyskom, pasji i skuteczności.

Dzięki lekturze można także podpatrzeć kulisy biznesu za Atlantykiem. Cokolwiek by się nie słyszało o kryzysie, który tam panuje i tak po lekturze czuje się zazdrość o łatwość z jaką przychodzi tam start własnej firmy i dalszy jej rozwój.

Nie chcę zdradzać wszystkich szczegółów książki, bo naprawdę warto samemu do niej zajrzeć. Nie ma jeszcze tłumaczenia na polski, ale język angielski w książce jest na poziomie dostępnym zwykłym śmiertelnikom. Książka napisana jest lekko, bez ekonomicznych wywodów i specjalistycznych określeń. Pokazuje to w części charakter autora, który sam pisze, iż woli prosty język, przemawiający do ludzi ponad slogany i hasła prezesa zarządu, którym w końcu jest.

Zdecydowanie polecam Delivering Happiness.

Artur Rynkiewicz

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)