eKomercyjnie.pl

Nie chcemy być sklepem wielobranżowym – rozmowa z Anettą Wilczyńską, Gandalf.com.pl

Gandalf to jedna z największych i najbardziej dynamicznie rozwijających się księgarni internetowych w Polsce. O tym jak wyglądały jego początki, jak się zmieniał w ciągu ostatnich lat oraz o tym jak będzie wyglądał rynek e-ksiągarni w przyszłości w Polsce – z Anettą Wilczyńską, prezes Gandalf Sp. z o.o., rozmawia Krzysztof Bartnik.

Czy Gandalf to lepszy czarodziej niż Merlin? :)

Z pewnością INNY. Patrząc na legendy i książki, Gandalf nic złego nie robił, a Merlin – cóż, różnie bywało :) Ale z pewnością nie o to chodziło w tym pytaniu. Gandalf to e-księgarnia, Merlin – sklep wielobranżowy i tym się różnimy. Owszem, w planach mamy poszerzenie asortymentu (np. o muzykę), jednak nie będzie to kierunek sklepu wielobranżowego. Chcemy nadal być kojarzeni jako e-księgarnia. W sierpniu 2011 roku NFI Empik Media & Fashion S.A. (EMF) poinformował o nabyciu 70% udziałów Waszej spółki, za łączną kwotę 12 mln złotych.

Jak długo trwały rozmowy między stronami?

Takie rozmowy nigdy nie są łatwe, ale obie strony były pozytywnie nastawione do transakcji. Dzięki temu negocjacje przebiegły sprawnie i bez żadnych problemów.

Co zmieniliście w firmie od momentu przejęcia przez EMF?

Jesteśmy w trakcie wdrażania założonych od początku synergii z EM&F, takich jak: możliwość zakupu podręczników w salonach Empik w info punktach czy możliwość odbioru osobistego zamówień w salonach Empik. Niektórzy mocno obawiali się utraty niezależności przez Gandalf po transakcji i stopniowego włączania w skład.

Empik.com. Czy te głosy już ucichły?

Ucichły, ponieważ wszyscy zauważyli, iż nadal kontynuujemy naszą działalność niezależnie i w obranych wcześniej kierunkach.

Gandalf.com.pl doczekał się nowej oprawy graficznej – dlaczego zdecydowaliście się na jej wdrożenie i jak długo pracowaliście nad layoutem?

Co jakiś czas należy zmieniać layouty strony, tak jak witryny sklepów stacjonarnych. Serwis charakteryzuje się teraz większą czytelnością i intuicyjnym interfejsem przy zachowaniu interesującej i jednocześnie stonowanej formy. Postawiliśmy na prostotę, czytelność, a przede wszystkim funkcjonalność.

Obecnie serwis jest „lżejszy”, grafika „jaśniejsza” i „cieplejsza”, a wszystkie podstawowe linie nawigacyjne można znaleźć już na stronie startowej. Nowy layout pozwala zatem na poruszanie się po stronie w szybszy sposób. Ponadto, do programowania nowego serwisu użyliśmy nowszych technologii. Pracowaliśmy nad nową witryną ponad pół roku, nie była to bowiem tylko zmiana layoutu, ale również wymiana oprogramowania sklepu.

Jak wyglądały początki Waszego sklepu? Co takiego zrobiliście, żeby dojść w ciągu sześciu lat do obrotów na poziomie 21 mln zł (taki wynik zanotowaliście w 2010 roku)?

Zaczynaliśmy w 2004 roku od kilkuset produktów na platformie open-source. Szybko doszliśmy do wniosku, że jeśli mamy osiągnąć jakikolwiek sukces, musimy mieć program dedykowany i rozpoczęliśmy prace nad nim. Po pół roku wdrożyliśmy go i powoli zaczęliśmy się rozwijać.

Od początku działalności nastawieni byliśmy na to, aby klientowi przedstawić najszerszą ofertę w dobrych cenach. Duży nacisk kładliśmy i wciąż kładziemy na jak najlepszą obsługę klienta. Do wzrostu przyczyniło się również wiele innych aspektów, w tym oczywiście zgrany zespół ludzi, którzy wierzyli w rozwój księgarni.

Czy zakładanie nowej księgarni internetowej ma dzisiaj sens?

Moim zdaniem, ciężko obecnie przebić się w tej branży… Na internetowym rynku książki jest kilku silnych graczy. Przebicie się z nową marką nie byłoby łatwe oraz, według mnie, wymagałoby dużego nakładu finansowego. Nie można powiedzieć, że jest to niemożliwe, jednak z pewnością bardzo trudne.

A uruchamianie sklepu internetowego w ogóle? Z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć, na co zwracać największą uwagę od samego początku?

Sklep internetowy? Jak najbardziej tak. Jeszcze nadal jest to rynek rozwojowy. Jednak należałoby się zastanowić i znaleźć niszę produktową. Konkurowanie w branżach silnie już reprezentowanych przez mocnych graczy będzie bardzo kosztowne. Najważniejsze są: dobry produkt, pomysł, również dobre oprogramowanie, zaplecze magazynowe, solidni dostawcy, itd. Można długo wymieniać. Na rynku znajduje się wiele opracowań, jak należy tworzyć sklep internetowy, na co zwracać uwagę. Zanim rozpocznie się tworzyć nowy sklep, należy zapoznać się z tymi informacjami, aby uniknąć podstawowych błędów.

Jaka jest największa bolączka prowadzenia handlu internetowego w Polsce?

Nadal niewielki procent społeczeństwa robi zakupy przez Internet. Może to wynikać z braku zaufania, niewiedzy, braku dostępu do Internetu, komputerów. Najtrudniejsza jest zmiana przyzwyczajeń. Bardziej dojrzałe rynki mają lepsze statystyki. Cały czas się to zmienia, ale musimy jeszcze poczekać.

2012 rok będzie rokiem ebooków i audiobooków w Polsce czy jest jeszcze na to za wcześnie? Jak Wam idzie sprzedaż tego ilasortymentu?

Rok 2012 powinien być przełomem w świadomości wydawców, iż należy w tym kierunku dążyć, ułatwiać dostęp do treści czytelnikom. Coraz więcej księgarń wprowadza ten dział do swojej oferty, sprzedaż rośnie, rynek się rozwija. Klienci zauważają już taki produkt. Nadal jeszcze za mało tytułów jest dostępnych elektronicznie, jeśli tylko oferta się powiększy, sprzedaż zacznie bardzo gwałtownie wzrastać. U nas ten segment stale się powiększa i widzimy w nim wysoki potencjał.

Co dalej z Gandalfem? Planujecie jeszcze jakieś duże zmiany do końca tego roku?

Na pewno poszerzymy ofertę o muzykę, a nad innymi segmentami jeszcze się zastanawiamy. Rozbudujemy serwis o nowe funkcjonalności, ułatwiające klientowi zakupy. Jak wcześniej sygnalizowałam, wdrażamy też synergię z Empikiem. Druga połowa roku będzie bardzo pracowita.


Anetta Wilczyńska – prezes zarządu Gandalf Sp. z o.o. Od wielu lat w branży księgarskiej. Pierwsze doświadczenia zbierała w hurtowni książek. W 2004 r. założyła księgarnię internetową Gandalf.com.pl, obecnie jedną z największych e-księgarń. Zwolenniczka innowacyjności. Poznawanie nowinek technologicznych i wdrażanie ich do własnej firmy zaowocowało pionierstwem w branży w kwestii mobilnej wersji sklepu, a także wprowadzeniem do oferty tradycyjnej e-booków i ich równoczesnej sprzedaży.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #9. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Mobilna aplikacja PayU dla kibiców UEFA EURO 2012™

PayU przygotowało aplikację mobilną dla kibiców piłkarskich korzystających z urządzeń przenośnych z systemem operacyjnym iOS lub Android. Rozwiązanie łączy w sobie funkcje płatności oraz geolokalizacji. Fani UEFA EURO 2012™, którzy zamieszkają w miasteczkach kibica Carlsberga, będą mogli dzięki aplikacji zapłacić za towary sprzedawane na terenie Carlsberg FanCamp, a także skorzystać z mapy, która pozwoli im odnaleźć drogę do punktów informacyjnych, restauracji czy na stadion.

Miasteczka kibica Carlsberg FanCamp, wyposażone w telebimy, boiska sportowe i strefę noclegową, powstały w Warszawie, Wrocławiu, Sopocie i Poznaniu. W każdym z nich znajduje się do kilku tysięcy miejsc w namiotach rozstawionych przez organizatora oraz miejsca pod własne namioty i campery.

„Dzięki naszej aplikacji mobilnej fani futbolu z łatwością będą mogli dokonać płatności w miasteczkach Carlsberg FanCamp. Warto z niej skorzystać, by nie przeoczyć żadnej bramki, stojąc np. w kolejce po jedzenie” – mówi Marcin Jabłoński, CEO PayU SA. „Sam jestem kibicem i wiem, że gol obejrzany na powtórce wywołuje o wiele mniejsze emocje niż na żywo” – dodaje.

Z aplikacji „FanCamp”, od 8 czerwca, będzie mógł skorzystać każdy posiadacz urządzenia przenośnego wyposażonego w system operacyjny iOS lub Android. Aplikacja jest darmowa, można ją pobrać z App Store lub Google Play.

Cieszymy się z przygotowania aplikacji mobilnej, bo w Polsce jest coraz więcej użytkowników smartfonów. Poza tym zauważyliśmy bardzo duże zainteresowanie naszymi miasteczkami Carlsberg FanCamp np. wśród kibiców z Irlandii i Wielkiej Brytanii. Nasi goście z zagranicy na pewno docenią takie rozwiązanie i będą z niego chętnie korzystać – mówi Maciej Zieliński rzecznik prasowy Carlsberg FanCamp.

Dodatkowo PayU przygotowało konkurs na swoim fan page’u w serwisie Facebook. Od 8 czerwca do wygrania będą tam QR kody upoważniające do odbioru darmowego piwa w Carlsberg FanCamp w Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Wrocławiu.

Carlsberg FanCamp to nie tylko noclegi dla kibiców, ale również niepowtarzalna atmosfera, pełna piłkarskich emocji. Aplikacja mobilna wykorzystuje funkcję geolokalizacji, dzięki czemu ułatwi poruszanie się po miasteczkach kibica oraz dotarcie do najważniejszych miejsc związanych z turniejem piłkarskim.

Aplikacja mobilna „FanCamp” to nie jedyne rozwiązanie przygotowane z myślą o kibicach piłkarskich. PayU jest także partnerem sportowych zakupów na aukcjach „AllFor2012” przygotowanych przez platformę handlową Allegro (www.2012.allegro.pl). Można tam znaleźć noclegi i ciekawe akcesoria związane z UEFA EURO 2012™.

Źródło: PayU

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Platformy sklepowe – przegląd nowości (maj 2012)

Czas na nową listę najważniejszych nowości wdrażanych w ramach platform sklepowych, które działają na polskim rynku. Dzięki poniższemu zestawieniu możemy wspólnie śledzić rozwój konkretnego oprogramowania, co bez wątpienia ma duże znaczenie podczas jego wyboru dla swojej firmy. Zapraszamy wszystkich dostawców rozwiązań e-commerce do kontaktu z nami.

iStore.pl
Platforma sklepowa iStore.pl uruchamia cykl szkoleń online dla wszystich osób korzystających z tego rozwiązania. Konferencje podzielone zostały na cykle tematyczne. Pierwszy cykl poświęcony będzie konfiguracji podstawowych ustawień w sklepie: definiowaniu form dostawy, płatności oraz wykorzystaniu wizualnego edytora HTML w prezentacji oferty produktowej. Wszystkie webinaria są całkowicie bezpłatne, ale obowiązują zapisy przez krótki formularz (ograniczona liczba miejsc).

IAI-Shop.com
Każdy sklep internetowy IAI-Shop.com ma możliwość automatycznego generowania tzw. Google Rich Snippets. Dzięki temu kupujący korzystający z wyszukiwarki Google bez problemu odróżnią ofertę sklepu np. od opisów na blogach, zobaczą cenę i dostępność. Firma przygotowała zupełnie nową maskę dla hurtowni internetowych, która zwiększa czytelność informacji nawet przy większej liczbie wykorzystywanych funkcjonalności. Zastąpiono również opcję słowników towarów i cechy modułem parametrów (lepsze i szybsze opisywanie produktów), a program IAI Downloader doczekał się aktualizacji do wersji 1.3 (obsługuje import i aktualizację niemal wszystkich pól opisu towaru).

Shoper.pl
Oprogramowanie Shoper.pl w połowie maja zostało udostępnione do testów beta w chmurze obliczeniowej Oktawave. To daje szansę na stworzenie rozwiązania szytego na miarę potrzeb konkretnego sklepu, w zależności od jego branży i potencjalnych okresów wzmożonego ruchu. Usługa sklep w chmurze pozwala w sposób elastyczny zarządzać zasobami sklepu adekwatnie do potrzeb.

Selly.pl
W systemie Selly Shop umożliwiono założenie i utrzymanie sklepu w wersji dla telefonów komórkowych, smartfonów i tabletów. Wyróżniającym elementem wersji mobilnych sklepów Selly jest automatyczne dostosowanie szerokości strony do rozdzielczości ekranu urządzenia mobilnego. We wszystkich planach abonamentowych utrzymanie sklepu mobilnego jest całkowicie bezpłatne.

cStore.pl
W nowej wersji oprogramowania cStore.pl (tym razem oznaczonej numerem 3.31) udostępniono między innymi idealne narzędzie marketingu mobilnego, jakim jest Newsletter SMS oraz szybsze i bardziej intuicyjne dodawanie plików cyfrowych do produktów. Poza tym, pojawiły się nowe tagi do szablonów Allegro oraz dodano wygodniejsze zarządzanie integracjami z porównywarkami cen.

AtomStore.pl
Zespół pracujący nad platformą AtomStore udoskonalił panel administracyjny. Pojawiły się nowe raporty (np. lojalność klientów oraz poszukiwane produkty). Dodano funkcje łączenia zamówień, rozszerzono możliwości zarządzania gratisami zależnymi od kwoty koszyka. W module Allegro dodano mapowanie form płatności i dostawy. Funkcje autowznawiania aukcji rozszerzono o możliwości automatycznej modyfikacji ceny (z uwzględnieniem aktualnych promocji) oraz dodano algorytm wstrzymujący wystawianie aukcji, które nie generują sprzedaży.

Gekosale.pl
Oprogramowanie Gekosale.pl zaktualizowano do wersji 1.4, która wprowadziła szereg mniejszych poprawek optymalizacyjnych. Wraz z publikacją w całości otwarto kod źródłowy aplikacji. Kolejne zmiany powinny pojawić się w ciągu 4-5 tygodni.

i-sklep.pl
W ramach systemu i-sklep wprowadzono poprawki w module Allegro według nowych standardów (m.in. lepsze sortowanie, edycja transportu i płatności w zamówieniu). Usprawniono również integrację z Paczkomatami InPost. W ofercie firmy pojawił się też Responsive Web Design, będący rozwiązaniem problemów z wyświetlaniem sklepów na różnych wielkościach ekranów (tablety, telefony, desktopy itd.).

RedCart.pl
Producent sklepów internetowych RedCart.pl wprowadził mechanizm WebAPI, który pozwala wykonać dowolną aplikację zewnętrzną współpracującą z oprogramowaniem, a co za tym idzie, rozwijać swój sklep według własnych potrzeb. Dostęp do WebAPI jest bezpłatny dla wszystkich klientów firmy.


Zawsze aktualną listę firm dostarczających oprogramowanie sklepowe możecie znaleźć w naszym Katalogu firm eCommerce »

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #9. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)