eKomercyjnie.pl

O tym jak NIE budować marki w sieci słów więcej niż kilka…

Jak mantrę powtarza się nam, jak żyć, pokazuje najlepsze rozwiązania, które powinniśmy wprowadzić do schematu naszych codziennych obowiązków. Stosować się do nich nie tylko wtedy, gdy borykamy się z problemami natury osobistej, ale również przenosić je na grunt biznesowy.

Książek na temat tego, w jaki sposób i którą drogą doprowadzić nasz biznes do sukcesu możemy znaleźć w księgarniach bez liku. Oczywiście nie każda książka nadaje się do tego, by porady w niej zawarte przełożyć na nasz grunt. Specjalistów, którym wydaje się, że wiedzą, jak pomóc nam w organizacji naszej firmy również nie brakuje. Zawsze należy się mocno zastanowić, czy rady, jakie od nich usłyszymy możemy uznać za informacje warte uwagi. Czy aby na pewno wszystkie przekazywane nam wskazówki okażą się skuteczne? Ile praktycznej wiedzy jesteśmy w stanie wyciągnąć z suchej teorii, która niechby nawet była poparta setką różnego rodzaju przykładów, nigdy nie będzie dla nas nauką równą tej, która wynika z popełnianych przez nas błędów?

Każdy specjalista daje rady podłóg tego, czego sam doświadczył. Nie wszystkie proponowane przez niego rozwiązania mogą być korzystne w naszej sytuacji. Z reguły łatwiej jest mówić, co robić, niż zrobić to dobrze. Bardzo często lepsze jest wrogiem dobrego. Nie można przeholować w podejmowaniu decyzji i wdrażaniu wciąż nowych strategii. Olbrzymią sztuką jest udzielanie rad, które nie będą miały efektów ubocznych. Niezwykle ciężko jest wytłumaczyć, jak nie robić źle.

Jak nie wpaść w spiralę samozadowolenia, gdy po kolejnej konferencji jesteśmy pełni wiedzy wypowiedzianej podczas różnych prezentacji czy też kuluarowych rozmów? Spotykamy wielu ciekawych ludzi, z których każdy ma coś do powiedzenia. Wiedza zdobyta w trakcie tych rozmów daje dużo, ale czy zawsze możemy przełożyć ją na naszą sytuację? Nie, nie i jeszcze raz nie. Ile biznesów, ile sklepów internetowych, ile firm – tyle pomysłów na biznes. Na to, w jaki sposób wypromować swój produkt, ukształtować markę, zbudować lojalność klientów nie ma złotego środka. Święty Graal e-commerce nie istnieje i nigdy istniał nie będzie, nieważne jak wielu ludzi chciałoby, żeby było inaczej. Bo czy kilka miesięcy temu był na świecie ktoś będący w stanie przewidzieć, jaki wpływ na sprzedaż przez Internet będzie miał Pinterest?

Elementem, który najsilniej wpływa na markę naszej firmy jest jej nazwa. W zależności od tego, co jest na topie, czy to nazwy z końcówką -eo, jak Ceneo, czy też nazwy z końcówką -ex, jak np. Drutex, wielu właścicieli firm decyduje się na podobny ruch i nazywa swoją firmę tak, a nie inaczej. Czasem z braku pomysłu, ale w większości przypadków po prostu z lenistwa. Kolejnym błędem jest kombinowanie z tworzeniem nazwy, której zwykły śmiertelnik nie jest w stanie zapamiętać. Dodawanie do nazwy członów z wyrazami pochodzenia łacińskiego, hiszpańskiego itp. nie zawsze wychodzi firmie na dobre. Przy wyborze nazwy należy pamiętać o jednym niezwykle istotnym aspekcie. Powinna się za nią kryć jakaś historia, nazwa powinna budzić emocje i wzmagać ciekawość. Bez tych elementów zbudowanie otoczki emocjonalnej wokół marki wiązać się będzie z olbrzymimi nakładami finansowymi. Uzbrojeni
w taką wiedzę jesteśmy mądrzejsi, ale czy od razu jesteśmy w stanie wymyślić nazwę prostą i budzącą jakiekolwiek skojarzenia? Nie. To jest proces, który musi chwilę potrwać.

Jeżeli wydaje ci się, że wiesz, w jaki sposób zbudować markę po paru rozmowach i przeczytaniu kilku ciekawych artykułów, to jestem bardziej niż pewny, że cała twoja wiedza opiera się nie na tym, co czujesz, ale na tym, co według różnych teorii powinno być fajne, cool i trendy. W rzeczywistości, powinieneś zapomnieć o wszystkim, czego do tej pory się dowiedziałeś, a twoje myśli powinny cofnąć się tam, gdzie pamięć nie sięga. Do okresu z dzieciństwa, w którym skojarzenia nie były związane z dotychczas odczuwanymi emocjami. Nic nie może zaprzątać twojej głowy. Tworząc nową markę nie możesz zastanawiać się. Niczym dziecko musisz zadać sobie trudne pytanie i dać prostą odpowiedź. Pamiętasz, ile razy kilkuletnie dzieci zaskakiwały cię prostą odpowiedzią na wydawałoby się trudne pytania? W budowaniu marki chodzi dokładnie o to samo.

Owszem, możesz pójść drogą wielu firm, których marki dziś znasz i cenisz, jak np. dwie wyżej wymienione przeze mnie, ale czy stać cię na wielomilionowe kampanie wizerunkowe? Tym firmom się udało, ale one na rynku działają już od wielu lat, wstrzeliły się w rynek w odpowiednim momencie i teraz spijają śmietankę. Czy w twoim przypadku nie prościej jest wybrać drogę w pewnym sensie łatwiejszą, ale bliższą twojemu sercu? Jeżeli chcesz jako jeden z tysięcy podobnych sklepów sprzedawać akcesoria komputerowe, nie skupiaj się na tym, by w członie domeny twojego sklepu było cokolwiek związanego z PC, akcesoriami etc. Firm, których właściciele myślą podobnie są miliony. Spróbuj zrobić to inaczej. Wielu z nas zna sklep CzerwonaMaszyna.pl. Co sklep ten ma w asortymencie? Nie, nie czerwone maszynki do golenia. Sklep sprzedaje wysokiej jakości gadżety.

Dbasz o SEO, pozycjonujesz się w Google, kupujesz reklamę w AdWords, wysyłasz newslettery, rozdajesz ulotki, prowadzisz wszystkie znane ci z mediów internetowych rodzaje działań promocyjnych i marketingowych? To fajnie, ale czy jesteś pewny, że robisz to wszystko w sposób w pełni wydajny? Prowadząc sklep z akcesoriami komputerowymi pozycjonujesz się w wyszukiwarkach podobnie jak setki twoich konkurentów? Jeżeli tak, z pewnością musisz mocno walczyć o swoje pozycje. Pytanie, czy nie lepiej, nie łatwiej byłoby, gdybyś środki z pozycjonowania na najpopularniejsze frazy zainwestował w tzw. długi ogon? Wbrew pozorom, pozycjonowanie również wpływa na twoją markę, ale aspekty tego procesu są różne. Jako duża firma musisz być na topie, ponieważ do tego zobowiązuje cię prestiż. W sytuacji, gdy twój biznes jest mniejszych rozmiarów możesz postawić na unikalność. Nie pojawiać się wszędzie tam, gdzie pojawia się konkurencja, tylko pojawić się tam, gdzie konkurencji brak.

Nim zaczniesz robić cokolwiek na poczet budowania wizerunku swojej firmy, zadaj sobie pytanie: czy wszystkie twoje działania są spójne, uzupełniają się, stanowią jeden nierozerwalny krąg? Jeżeli odpowiedziałeś pozytywnie, to znaczy, że jesteś na dobrej drodze do tego, by zbudować markę swojej firmy. Teraz, żeby dojść do celu, zapomnij o wszystkim, czego dotychczas się nauczyłeś. Przestań robić to, co według wielu uważane jest za dobre i pamiętaj – lepiej być pierwszym na wsi, niż drugim w Rzymie.


Przemysław Śmit – przedsiębiorca, twórca takich marek jak autentyk.com i ruszamysie.pl. Miłośnik kawy, kina i dobrego piwa. Zawodowo grafik i konsultant ds. marketingu i e-biznesu. Pasjonat futbolu. Na co dzień redaktor Spider’sWeb.pl.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #8. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Już 150 tys. internautów płaci kontem PayU za zakupy

Z konta PayU korzysta już 150 tys. użytkowników. Wystarczy założyć jedno konto, by szybko i wygodnie płacić za zakupy w wielu miejscach w sieci bez konieczności rejestracji i logowania w kolejnych e-sklepach. Usługa dostępna jest w Polsce od pół roku.

Osoby robiące zakupy przez Internet często nie kończą transakcji, gdy muszą wypełniać formularz rejestracyjny w sklepie lub podawać dodatkowe dane przed dokonaniem płatności. Wskaźnik porzuceń zamówień w niektórych sklepach sięga nawet 70 proc. Dlatego PayU udostępnia rozwiązanie, dzięki któremu można pozbyć się formalności i płacić szybciej. Korzystając z konta PayU nie trzeba zapamiętywać kilkunastu loginów i haseł, co jest uciążliwe zwłaszcza dla osób, które robią zakupy w sieci często i w wielu różnych miejscach. Konto PayU to pierwszy polski system tego typu.

W tradycyjnych sklepach nikt nie prosi nas o zostawianie danych za każdym razem, gdy chcemy coś kupić. Dążymy więc do tego, by podobnie było w Internecie. Zakupy w sieci powinny być szybkie i przyjemne, czyli ograniczać się do włożenia towaru do koszyka i potwierdzenia transakcji zakupu, takie możliwości daje nasze konto PayU – mówi Joanna Kuzdak, Dyrektor Zarządzająca PayU SA.

Kupujący nie musi już zapamiętywać danych do logowania w poszczególnych e-sklepach, posługuje się wyłącznie jednym loginem i hasłem do konta PayU. Wszystkie dane, zarówno osobowe (np. adres wysyłki), jak i finansowe (dotyczące numerów kart płatniczych), podawane są tylko raz i przechowywane bezpiecznie przez PayU.

Za pomocą nowej usługi można płacić na platformie handlowej Allegro oraz w ponad pół tysiąca e-sklepów. W chwili obecnej płatność kontem PayU oferują m.in.: Mixmedia, Meble Vox, Toys4boys.pl, Sound Park, Neomix. Pełna lista sklepów, znajduje się tutaj, a już wkrótce dołączą do tego grona kolejne.

Więcej informacji na temat płatności kontem PayU można znaleźć na www.payu.pl.

Źródło: PayU S.A.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Najpopularniejsze witryny e-commerce w Polsce (marzec 2012): czy wszystko wróciło do normy po karze od Google’a?

Przed Wami najnowsze zestawienie dwudziestu najpopularniejszych stron e-commerce w Polsce (według Megapanel PBI/Gemius). Ranking obejmuje marzec bieżącego roku, a dla lepszego rozeznania przygotowujemy oddzielne listy dla najpopularniejszych polskich sklepów, porównywarek, serwisów zakupów grupowych oraz pozostałych stron (aukcje i inne).

Po zawirowaniach w rankingu spowodowanych filtrem Google (zobacz Najpopularniejsze witryny e-commerce w Polsce w lutym 2012 »), do czołówki powróciła porównywarka Nokaut.pl (wzrost o 1,5 mln użytkowników i trzecie miejsce). Z kolei Skąpiec.pl „odrobił” w ciągu miesiąca ponad 236 tys. użytkowników i awansował o 7. miejsc.

Duże spadki w marcu 2012 roku zanotowali: Groupon (strata ponad 531 tys. użytkowników), Okazje.info (236 tys. userów mniej), BonPrix.pl (niemal 300 tys. mniej użytkowników, niż miesiąc wcześniej), czy serwisy e-commerce zaliczane do Grupy Wirtualnej Polski (spadek o 289 tys. userów). W zestawieniu na ostatnim miejscu zadebiutowała witryna Galerieallegro.pl.

Zapraszam do zapoznania się z poszczególnymi rankingami:

Top 20 najpopularniejszych witryn e-commerce w Polsce (marzec 2012):

  1. Grupa Allegro – E-commerce (11 268 767 użytkowników)
  2. Groupon.pl (2 846 168 użytkowników)
  3. Nokaut.pl (2 623 728 użytkowników)
  4. Grupa Okazje.info.pl (2 023 239 użytkowników)
  5. Aukcjoner.pl (1 497 115 użytkowników)
  6. Citeam.pl (1 492 363 użytkowników)
  7. BonPrix.pl (1 428 172 użytkowników)
  8. Skąpiec.pl (1 307 113 użytkowników)
  9. Euro.com.pl (1 252 431 użytkowników)
  10. Grupa Wirtualna Polska – Orange – E-commerce (1 218 282 użytkowników)
  11. Empik.com (1 190 514 użytkowników)
  12. Grupa eBay (1 176 176 użytkowników)
  13. Gruper.pl (1 126 821 użytkowników)
  14. Merlin.pl (1 061 775 użytkowników)
  15. ArchiwumAllegro.pl (996 825 użytkowników)
  16. Doz.pl (955 284użytkowników)
  17. Tchibo.pl (927 317 użytkowników)
  18. Grupa Polskapresse – E-commerce (865 430 użytkowników)
  19. Grupa Amazon (769 908 użytkowników)
  20. GalerieAllegro.pl (755 114 użytkowników)

Najpopularniejsze sklepy internetowe w Polsce (marzec 2012):

  • BonPrix.pl
  • Euro.com.pl
  • Empik.com
  • Merlin.pl
  • Doz.pl
  • Tchibo.pl
  • Amazon

Najpopularniejsze porównywarki cen w Polsce (marzec 2012):

  • Ceneo.pl (Grupa Allegro)
  • Nokaut.pl
  • Okazje.info.pl
  • Skapiec.pl

Najpopularniejsze serwisy zakupów grupowych w Polsce (marzec 2012):

  • Groupon.pl
  • Citeam.pl
  • Gruper.pl

Najpopularniejsze serwisy e-commerce pozostałe (serwisy aukcyjne i inne, marzec 2012):

  • Allegro.pl
  • Aukcjoner.pl
  • eBay
  • Archiwumallegro.pl
  • Galerieallegro.pl

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)