Strategia kluczem do skutecznego e-mail marketingu - eKomercyjnie.pl : eKomercyjnie.pl

eKomercyjnie.pl

Strategia kluczem do skutecznego e-mail marketingu

Autorem poniższego artykułu jest Maciej Ossowski, Education Manager w GetResponse. Materiał pochodzi z magazynu eKomercyjnie.pl #1.

“Każdy zna metody, dzięki którym wygrywam, ale nikt nie widzi strategii, z której rodzą się te zwycięstwa”. Słowa Sun Tzu, choć zapisane blisko dwadzieścia wieków temu, są kwintesencją tego, co od kilku lat można zaobserwować w branży email marketingu oraz marketingu internetowego w ogóle. Na szczęście, okres ten powoli dobiega końca.

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że planowanie działań marketingowych wymusza sprecyzowanie strategii. Wybranie narzędzi bez wcześniejszego określenia celu pracy jest jak podróżowanie bez wyznaczonego miejsca przeznaczenia: dojedziesz tylko tam, gdzie starczy Ci sił. Dlatego każdy, kto chce wykorzystywać pocztę elektroniczną w sposób efektywny i osiągać ROI na poziomie 4300% (badanie DMA, 2009 r.), musi wziąć sobie do serca złotą zasadę: “less is more” (“mniej znaczy więcej”).

Jak osiągać “więcej” poprzez “mniej”?

Nie jest tajemnicą, że platformy do email marketingu oferują niezwykle zaawansowane metody personalizacji przekazu oraz targetowania treści. Marketer wykorzystujący pocztę elektroniczną do celów handlowych ma często pod ręką arsenał danych deklaratywnych o swoich Klientach (imię, płeć, wiek, miasto, preferencje, hobby). Do jego dyspozycji są również dane behawioralne (data ostatniego otwarcia wiadomości, informacje o linkach, które konkretna osoba klikała, etc.).

Połączenie tych metod pozwala na dzielenie grupy odbiorców mailingów na konkretne segmenty, których członkowie nie są zarzucani generycznymi, zbiorczymi ofertami, ale treścią starannie dopasowaną do ich preferencji i nawyków zakupowych. Podstawą takiego skutecznego programu email marketingowego jest zarówno krótko-, jak i długoterminowa strategia wysyłek oraz budowania relacji z odbiorcami.

Fakt: Ponad 60% brytyjskich firm wysyła więcej niż 50.000 wiadomości email miesięcznie. W 2007 roku było to mniej niż 40% przedsiębiorstw. Co istotne, 72% z nich ocenia zwrot z tej inwestycji (ROI) jako “wyśmienity” bądź “dobry”. (Badanie Adesta, 2011).

ABC strategii email marketingowej

Segmentacja bazy adresowej to tylko jeden z filarów planowania zorientowanej na konwersję strategii email marketingowej. Podczas jej opracowywania, trzeba się zmierzyć też z innymi zagadnieniami, takimi jak:

  • Analiza obecnej sytuacji (audyt email marketingowy);
  • Rozpoznanie działań konkurencji, określenie jej słabych oraz mocnych stron;
  • Identyfikacja ilościowych oraz jakościowych celów kampanii;
  • Sprecyzowanie grupy docelowej, która otrzyma mailingi;
  • Wybór rodzajów wiadomości, które włączone zostaną do programu (newslettery, wiadomości follow up, emaile transakcyjne, notyfikacje, emaile urodzinowe, etc.);
  • Określenie budżetu oraz zakładanego zwrotu z inwestycji.

Specyfika tych działań oraz ich złożoność sprawiają, że przygotowanie efektywnej strategii email marketingowej często zlecane jest ekspertom od tego kanału komunikacji i dostawcom narzędzi do masowej wysyłki mailingów.

Teoria a praktyka

Strategia kampanii email marketingowej to nie pozbawiony użytecznych wartości dokument opisujący najlepsze praktyki. To znajdująca zastosowanie road mapa, zakładająca między innymi takie cele, jak wzrost wskaźnika otwarć i kliknięć na przestrzeni kolejnych miesięcy, monitorowanie częstotliwości wysyłek czy podniesienie średniej wartości składanego zamówienia.

W uproszczeniu, założenia strategii email marketingowej dla sklepu internetowego sprzedającego produkty RTV/AGD mogą wyglądać następująco:

I. Określenie celów kampanii: wzrost sprzedaży, wzrost średniej wartości zamówienia, zwiększenie ruchu na stronie www poprzez mailingi, budowanie wizerunku oraz relacji z odbiorcami, retencja.

II. Wybór środków, które wspomogą działania email marketingowe: kupony, zniżki promocyjne, promo kody, darmowa dostawa, rabat przy większym zamówieniu, członkostwo w ekskluzywnym klubie.

III. Wysyłka 2-3 newsletterów z przekrojem oferty do całej bazy adresowej (promowanie sprzętu AGD, telewizorów plazmowych, konsol do gier w jednym mailingu).

IV. Identyfikacja poszczególnych grup konsumenckich według ich preferencji i zebranych danych behawioralnych (osoby klikające w konkretne oferty produktowe).

V. Wysyłka kolejnych mailingów ze ściśle skrojoną ofertą do segmentów odbiorców (osoby, które kliknęły w ofertę z telewizorem plazmowym otrzymują newsletter z pięcioma innymi powiązanymi produktami w różnych kategoriach cenowych, akcesoriami do kina domowego, odtwarzaczami DVD, etc.).

VI. Przeplatanie treści sprzedażowych wiadomościami follow up z treścią użyteczną dla odbiorcy (np. “Jakie kable wybrać do Twojego kina domowego?” albo “Jak rozmieścić głośniki w pokoju telewizyjnym?”).

Szanse i zagrożenia

Naturalnie, przy faktycznym opracowywaniu strategii należy wziąć pod uwagę cały szereg dodatkowych elementów, tj. rozbudowę bazy adresowej, możliwości upsellingu, cross-sellingu, multi-channel marketingu czy integrację działań z mediami społecznościowymi.

Dodatkowym argumentem za zleceniem przygotowania strategii profesjonalnemu zespołowi ekspertów są liczne potencjalne zagrożenia: rozpieszczenie odbiorców kuponami, spadek retencji przez złą koordynację wysyłek (zbyt duża częstotliwość) czy powielanie treści.

Fakt: CPO dla email marketingu wynosi mniej niż 21 PLN. Dla porównania: reklama odsłonowa – 216 PLN, search marketing – 81 PLN. (Badanie Search Marketing Standard, 2009).

Planując działania email marketingowe należy pamiętać, że samo wybranie nawet najlepszych narzędzi nie jest gwarancją sukcesu całej kampanii. Brak założenia określonych celów i benchmarków oraz zdefiniowania grup docelowych kończy się często na strzelaniu z armaty do wróbli.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie.pl #1. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!


Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o e-mail marketingu, polecamy Wam poradnik autorstwa Piotra Krupy, Macieja Ossowskiego i Krzysztofa Bartnika. E-book „E-mail marketing w sklepie internetowym” dostępny jest w naszym sklepie za jedyne 19,99 PLN.

E-mail marketing w sklepie internetowym

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #16: Czy sprzedając e-booki powinienem zarejestrować swoją bazę w GIODO?

Pytanie: Jeśli sprzedaję przez internet produkt taki jak ebook, a więc nie potrzebuję innych danych kupującego, jak e-mail oraz imię i nazwisko (płatność poprzez systemy szybkich płatności), to czy to również jest baza danych osobowych wymagająca rejestracji w GIODO?

Odpowiedź kancelarii prawnej:
Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych, zbiór danych Klientów obejmujący takie dane, jak imię i nazwisko (a także adres e-mail) jest zbiorem danych osobowych. Danymi osobowymi umożliwiającymi identyfikację danej osoby jest w szczególności imię i nazwisko, a także adres e-mail, jeżeli pozwala na odróżnienie kilku osób posługujących się tym samym imieniem i nazwiskiem.

Zwolnienia z obowiązku rejestracji zbioru danych osobowych przewiduje art. 43 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Przepis ten nie przewiduje zwolnienia z obowiązku rejestracji w przypadku przetwarzania danych w celu wykonania umowy cywilnoprawnej. W związku z powyższym należy uznać, że zbiór danych osobowych klientów obejmujący imiona, nazwiska i adresy e-mail podlega zgłoszeniu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie danych osobowych, przetwarzanie takich danych osobowych nie wymaga zgody, gdy jest to konieczne do wykonania umowy (a jednocześnie dane osobowe nie są przetwarzane w innym celu np. marketingowo-reklamowym).


Odpowiedzi udziela kancelaria prawna Sebastian Wawrzyniak i Wspólnicy Spółka komandytowa z Poznania, Os. Zwycięstwa 14, 61-647 Poznań, biuro: Sadowa 32, 61-657 Poznań, kancelaria@swlex.pl, (61) 827-00-17. Świadczy ona usługi na rzecz podmiotów gospodarczych, w szczególności spółek prawa handlowego – start-upów, podmiotów branży e-commerce, funduszów inwestycyjnych, w branży przede wszystkim IT, nowych technologii, konsultingu, PR.

Odpowiedź była możliwa dzięki firmom: Dwiepaczki.pl (usługi kurierskie) oraz Speed-Up Group (inwestor).

Pozostałe wpisy z serii Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi:

WAŻNE! Niniejsze odpowiedzi nie stanowią porady prawnej, konsultacji prawnej ani opinii prawnej, a mają jedynie charakter konsultacyjny. Wydanie porady prawnej, konsultacji prawnej lub opinii prawnej wymaga wnikliwej analizy stanu faktycznego, w tym dokładnego zakresu działalności przedsiębiorstwa lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, a także uzyskania niekiedy informacji, które mają charakter tajemnicy przedsiębiorstwa. Mając na uwadze powyższe, spółka nie doradza żadnych zachowań zgodnych lub niezgodnych z treścią wpisu i informuje, że podjęcie lub niepodjęcie określonych działań w indywidualnej sprawie musi zostać poddane ocenie jedynie w przypadku oceny stanu faktycznego oraz prawnego dotyczącego tej sprawy. Ani spółka, ani serwis, na którym umieszczona zostaje odpowiedź nie składa żadnych zapewnień, wyraźnych czy domniemanych, co do rezultatów uzyskanych przez jakąkolwiek osobę lub podmiot w wyniku wykorzystania tejże odpowiedzi, w tym zapewnień o przydatności do określonego celu. W żadnym wypadku ani spółki, ani serwis nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za utratę korzyści lub szkody wtórne powstałe w wyniku wykorzystywania tychże odpowiedzi.





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

E-zakupy oczami klientów – jesienna edycja raportu Opineo.pl i Skąpiec.pl

Serwis skupiający opinie o sklepach internetowych Opineo.pl oraz najstarsza polska porównywarka cenowa Skąpiec.pl po raz kolejny przygotowały raport „E-zakupy oczami klientów. Niezależny ranking dotyczący sklepów internetowych i produktów”. Znaleźć w nim można ranking sklepów internetowych, zestawienia najpopularniejszych produktów oraz praktyczny poradnik e-konsumenta.

Raport przygotowany przez Opineo.pl i Skąpiec.pl skierowany jest przede wszystkim do konsumentów, którzy regularnie dokonują zakupów przez Internet oraz do osób, które pierwszą transakcję w sieci mają dopiero przed sobą. Publikacja może być jednak cenną lekturą również dla właścicieli sklepów internetowych, porównywarek cenowych oraz pasaży handlowych, a także producentów.

Wyniki rankingu
Niezależny ranking sklepów internetowych powstał w oparciu o opinie zebrane przez serwis Opineo.pl od e-klientów, którzy dokonali transakcji w ponad 12 tys. sklepach internetowych. W zestawieniu znalazły się te sklepy, które konsumenci oceniali najlepiej.

„Na średnią punktację każdego ze sprzedawców składa się ocena kilku aspektów działalności: szybkość realizacji zamówienia, poziom obsługi klienta, jakość zapakowania przesyłki oraz ogólny poziom zadowolenia klienta, który mierzony jest chęcią polecenia sklepu znajomym” – wyjaśnia Paweł Kucharzak z Opineo.pl.

Sklepy internetowe walczyły o podium w trzech kategoriach: „Mega-sklepy”, „Sklepy średniej wielkości” oraz „Młode wilki”.

Do grona „Mega-sklepów” zaliczone zostały podmioty, które wyróżniają się rozpoznawalną marką, posiadają minimum 5 000 opinii w serwisie Opineo.pl oraz charakteryzują się dużym zasięgiem działania. W kategorii tej po raz kolejny zwyciężyło ELECTRO.pl. W pierwszej trójce znalazło się również Morele.net oraz Redcoon.pl.

Najpopularniejsze produkty
Raport „E-zakupy oczami klientów” to jednak nie tylko rankingi najlepszych sklepów internetowych. W publikacji znalazły się również zestawienia najpopularniejszych produktów na Skąpiec.pl.

„Z naszych danych wynika, że polscy e-konsumenci zainteresowani są przede wszystkim elektroniką. Na liście dziesięciu najchętniej odwiedzanych w serwisie produktów znalazły się bowiem telewizory, aparaty cyfrowe, telefony komórkowe, a także tablet, nawigacja GPS oraz konsola” – wyjaśnia Marta Bilińska, specjalista ds. PR Skapiec.pl.

TOP 10 produktów w serwisie Skąpiec.pl:

Raport „E-zakupy oczami klientów” powstał w oparciu o analizę ruchu w serwisie Skąpiec.pl w okresie od 1 kwietnia do 31 października 2011 oraz w oparciu o opinie użytkowników serwisu Opineo.pl. Całość można pobrać pod tym adresem.

(Powyższa wiadomość jest oficjalną informacją prasową firmy, której dotyczy
i jako taka nie jest lub nie musi być wyrażeniem opinii i stanowiska redakcji eKomercyjnie.pl)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)