eKomercyjnie.pl

Czy e-commerce w Polsce jest odpowiedzialny społecznie?

Do napisania tego artykułu skłonił mnie ostatnio wydany ebook platformy sklepowej Shoplo, który opisał 100 sposobów na pierwszą sprzedaż (informację o tej publikacji znajdziesz TUTAJ). Wśród wielu pomysłów, poruszono w nim zagadnienie CSR jako jeden z elementów mogących pozytywnie wpływać na wyniki finansowe danej firmy. Chciałbym przedstawić moje spojrzenie na ten temat.

Reklama

Rzadko kiedy na łamach magazynów branżowych porusza się tematykę CSR. Zasadniczo jeśli dobrze by się przyjrzeć, to nie było chyba jeszcze artykułu, który zajął by się społeczną odpowiedzialnością biznesu w ujęciu branży e-commerce. Owszem, wiele się pisze i mówi o CSR w kontekście dużych spółek kapitałowych zwłaszcza tych z sektora publicznego. Od dwóch lat widać coraz większe zaangażowanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Jednak nie widziałem i nie słyszałem nawet wzmianki o udziale firm z naszego obszaru.

Prosty przykład: ostatni raport Dobrych Praktyk Biznesowych wydawany co roku przez Forum odpowiedzialnego Biznesu. Ujętych jest w nim zostało 700 przykładów działań CSR firm, w tym praktycznie co trzecia stanowiła praktykę długoletnią. Jak możemy przeczytać w podsumowaniu raportu: „Do 420 wzrosła liczba nowych, wcześniej niepublikowanych w Raporcie działań CSR zgłoszonych przez 124 firmy, w tym 31 z sektora małych i średnich przedsiębiorstw”.

Na 700 firm znalazłem jedynie dwie firmy reprezentujące branżę e-commerce. Jednak to Allegro znana doskonale wszystkim marka a druga to VIWA Entertinment – mała spółka z Koszalina, która obecnie przekształciła się w Kinguin Poland.

No dobrze, ktoś powie – okej, zagalopował się Pan, e-commerce to nie jest produkcja ciężkiego sprzętu, przemysł czy branża energetyczna, trudno nam wprowadzać praktyki CSR, bo nie oddziałujemy na środowisko, nie zatrudniamy tysięcy pracowników etc. Można powiedzieć, że jest w tym sporo racji, ale powstaje wobec tego pytanie: czy na ponad 20 tys. podmiotów funkcjonujących w Polsce z tego obszaru faktycznie mamy tylko dwie firmy, które angażują się w przedsięwzięcia poza finansowe?

Mam jednak przekonanie graniczące z pewnością, że są w naszej branży działa więcej przedsiębiorstw, które wprowadzają praktyki CSR tylko czasem o tym o nie wiedzą, a jeszcze inne firmy wychodzą z założenia, że nie ma czym się chwalić… Można inaczej!

Czym jest CSR (Corporate Social Responsibility)?

Proponuję wobec tego zacząć od tego aby przybliżyć w skrócie czym jest CSR czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility). Najprościej rzecz ujmując to uwzględnienie przez przedsiębiorcę potrzeb pracowników i społeczeństwa oraz branie odpowiedzialność za prowadzony biznes i otoczenie, na które oddziałujemy. To sposób myślenia, który poza wynikami i osiągnięciami finansowymi uwzględnia również elementy poza finansowe, z których nie czerpie się bezpośrednich korzyści materialnych. CSR to wreszcie postawa, która zobowiązuje przedsiębiorcę do określonego zachowania zgodnego z etyką biznesu.

Z niedawnego raportu, który powstał przy współpracy Forum Odpowiedzialnego Biznesu i KPMG Polska wynika, że „firmy z kapitałem zagranicznym zdecydowanie częściej prowadzą działania z zakresu CSR niż podmioty wyłącznie z kapitałem polskim. To pokazuje, że CSR jest trendem globalnym. W przypadku firm międzynarodowych prowadzenie działalności zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności często jest elementem globalnej strategii grupy, której firma jest częścią”.

pajacyk-csr

Istotnie świadomość przedsiębiorców o tym, czym jest CSR i dlaczego warto prowadzić odpowiedzialny biznes jest wśród małych firm bardzo mała, choć i tak większa niż jeszcze dwa lata temu. Dlatego też celowo wspominałem o tym, iż wiele firm również branży e-commerce stosuje praktyki odpowiedzialnego biznesu, ale bardzo często o tym nie wiedzą. Dlatego też tak ważna jest w tym zakresie edukacja i rozpowszechnianie istoty CSR. Tu warto zwrócić uwagę właśnie na olbrzymią robotę, którą wykonuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu organizator m.in. Raportu Dobrych Praktyk Biznesowych.

Zachęcam wszystkich przedsiębiorców branży e-commerce do tego żeby zgłaszali wszelkie przejawy swojej aktywności związane z projektami poza finansowymi: pomoc charytatywna, współpraca z otoczeniem, projekty pracownicze, projekty związane z różnorodnością. Katalog możliwych projektów jest ogromny i wyczerpuje go jedynie nasza wyobraźnia.

Inną sprawą są przedsiębiorcy, którzy uważają, że takimi projektami nie ma sensu się chwalić, bo wyjdzie na to, że dana akcja charytatywna jest sztuczna i robiona pod publiczkę. Tutaj sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana bo należy dotrzeć do nich z informacją, że nie powinni się obawiać sztuczności i zarzutów o działalność pod publiczkę. W działaniach CSR chodzi właśnie też o to żeby wyznaczać standardy, ścieżki zachowań dobre praktyki. Jest to potrzebne do tego żeby inspirować innych przedsiębiorców, żeby można było się uczyć i wyciągać wnioski. A to jest możliwie jedynie dzięki temu, że przedsiębiorcy będą mówić i dzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z CSR.

Jakieś przykłady? Proszę!

Przykładów tego co się już robią konkretni przedstawiciele naszej branży czy podmioty z e-commerce powiązane jest dużo. A jeszcze więcej jest świetnych pomysłów, które można zrealizować. Ważna uwaga – wcale nie musimy mieć dużego budżetu czy zatrudniać kilkudziesięciu pracowników. Ostatnio wśród blogerów i youtuberów związanych z branżą modową pojawiły się linki do Polskiej Akcji Humanitarnej pt.: Akcja Pajacyk, która w środowisku blogerów i youtuberów działa czasem na zasadzie IceBucket Challange tj. powstaje łańcuszek, w którym wyznaczamy swoich znajomych do określonej czynności w tym przypadku do kliknięcia na stronie internetowej http://www.pajacyk.pl/#index w „pełny brzuszek” za każde kliknięcie na konto fundacji wpływają konkretne pieniądze.

taniaksiazka-csr

Księgarnia TaniaKsiazka.pl wspiera Fundację “Pomóż Im” prowadzącą Hospicjum dla Dzieci

Sami widzicie, że tego typu działania nie kosztują zbyt wiele. Jednie chęci i czas. Druga akcja również w kontekście działalności charytatywnej to pomysł sklepu Goshico zajmującego się głównie damskimi torebkami. Stworzyli oni specjalną torbę na ramię Tukan, z której całkowity dochód ze sprzedaży zostanie przekazany na rzecz oddziału onkologii dziecięcej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Ambasadorami tego projektu są takie gwiazdy jak Magdalena Różyczka (http://www.sklep-goshico.com/torba-na-ramie-tukan.html). To są jednak działania związane z tylko z jedynym aspektem CSR, czyli aspektem charytatywnym. A żeby dobrze zrozumieć i oddać to, czym jest CSR, najlepiej pokazać również przykłady z innych płaszczyzn.

goshico-csr

Wspominana wcześniej koszalińska firma VIWA Entertainment, która obecnie działa pod nazwą Kinguin Poland zorganizowała projekt o nazwie VIWA Academy polegający na współpracy firmy i Wydziału Elektroniki i Informatyki Politechniki Koszalińskiej. Współpraca ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na wykwalifikowanych absolwentów zwłaszcza programistów. Firma zaproponowała zorganizowanie kursów prowadzonych przez doświadczonych pracowników firmy, którzy mieli przekazać studentom wiedzę praktyczną, tego czego wymaga się przy pracy w konkretnej branży i firmie. Projekt okazał się sukcesem nie tylko dla firmy, która dzięki tej współpracy ma dostęp do najzdolniejszych studentów i absolwentów, których może zatrudniać. Uczelnia z kolei jest w stanie zagwarantować studentom wiedzę praktyczną, pochodzącą od ekspertów. A studenci mają możliwość zdobycia praktycznych umiejętności i pracy. W tym roku została zorganizowana już druga edycja tego programu edukacyjnego. Śmiało można zatem zaryzykować stwierdzenie, że przykładów w naszej branży jest wiele. Chwalmy się tym.

Korzyści z odpowiedzialnego biznesu

Kiedy wdrażałem swoje pierwsze projekty, które polegały na współpracy uczelni i firmy, w której pracowałem mój szef sam nie bardzo widział sens takich działań. Dopiero kiedy okazało się, że wdrożony projekt przełożył się nie tylko na wizerunek dobrego pracodawcy, ale przede wszystkim dzięki temu konkretnemu projektowi mogliśmy zatrudnić młodego i zdolnego pracownika wszyscy przekonali się, że tego typu działalność ma sens. Okazuje się bowiem, że inwestując z CSR wskazujemy naszym potencjalnym: klientom, partnerom, udziałowcom, pracownikom, że dla nas nie liczy się jedynie zysk. Takie postępowanie coraz częściej podoba się chociażby kandydatom do pracy, którzy patrzą już nie tylko na to, ile będą zarabiać, ale również na inne aspekty naszej działalność tj. czy w firmie jest wdrożona strategia work – life ballance albo jak firma podchodzi do pracowników z dziećmi, czy ma dla nich specjalne programy.

Podsumowanie

CSR przynosi wiele korzyści. Te najszybciej widoczne to oczywiście wizerunkowe. Stajemy się zaufanym i wiarygodnym partnerem, a przede wszystkim stabilnym i przewidywalnym. Świat się zmienia i wszystko wskazuje na to, że nasza rzeczywistość również. Szkoda byłoby, gdyby w kolejnej edycji raportu dobrych praktyk zabrakło firm branży e-commerce. To mogłoby świadczyć o tym, że nasza branża jest społecznie nieodpowiedzialna. Wierzę jednak, że uda mi się wywołać dyskusję, która spowoduje zainteresowanie się tematyką CSR, a w konsekwencji, że dużo więcej ekomersowych firm ujawni swoje odpowiedzialne oblicze.

stukstukAutorem powyższego artykułu jest Michał Mętlewicz – PR manager, autor strategii CSR, obecnie sklep internetowy z ekstrawaganckim obuwiem damski stukstuk.pl.

Autor wpisu

Tagi

2 komentarzy do tekstu

  1. Jan Belzebub

    Proszę przykład http://preorder.pl/charytatywnie

    Już ponad rok.

    Odpowiedz ↓

  2. Właśnie pobrałem tego e-booka z Shoplo. Wiele ciekawych pomysłów na sprzedaż i reklamę sklepu patrząc pobieżnie (dopiero przeczytam).

    Dzięki.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Payeezy wprowadza niższe prowizje za obsługę e-płatności kartami MasterCard

payeezy-miniProgram Rozwoju Handlu Elektronicznego MasterCard, którego celem jest rozwój e-Commerce w Polsce, skierowany jest m.in. do obecnych, jak i przyszłych właścicieli e-sklepów zintegrowanych z systemem płatności Payeezy. Dzięki udziałowi w programie przedsiębiorcy mogą zmniejszyć koszty obsługi transakcji dokonywanych przez klientów za pomocą kart MasterCard.

Według Narodowego Banku Polskiego w I kwartale 2015 roku dokonano przeszło 3,5 mln transakcji kartą w internecie na łączną kwotę przekraczającą 622 mln zł. W portfelach Polaków znajduje się już ponad 14 mln kart Mastercard. Dane te pokazują, jak duży jest potencjał płatności kartą w sieci dla polskiej branży eCommerce.

„Klienci coraz chętniej płacą za zakupy w internecie używając karty płatniczej. To informacja, która cieszy przedsiębiorców, ponieważ oznacza dla nich niższe koszty obsługi tego kanału płatności w związku z obniżką opłaty interchange” – mówi Grzegorz Kucaba, Dyrektor ds. eCommerce First Data, właściciela marki Payeezy. „Teraz, dzięki programowi MasterCard, przyjmowanie płatności kartą stało się jeszcze bardziej atrakcyjne”.

Właściciele sklepów internetowych otrzymali kolejną możliwość obniżenia kosztów. Wystarczy wdrożyć platformę płatności Payeezy oraz metodę płatności MasterPass, aby skorzystać z nowych, niskich stawek prowizyjnych dla kart MasterCard:

  • 0,19% za karty debetowe
  • 0,29% za karty kredytowe

Warto dodać, że poprzednie stawki prowizji opłat kartowych wynosiły nawet 1,5%.

Warunkiem skorzystania z niższych stawek prowizji jest wdrożenie obsługi portfela cyfrowego MasterPass i promocja tej metody płatności na stronie sklepu internetowego.

Użytkownicy Payeezy mogą od razu korzystać z obniżonych prowizji, ponieważ obsługa MasterPass jest już wbudowana w platformę. Informacja o przyjmowaniu płatności portfelem MasterCard jest automatyczne umieszczana na witrynie e-sklepu.

Niższa prowizja i jeszcze więcej korzyści

Sklepy, które zdecydują się na wdrożenie platformy Payeezy, oprócz obniżonej prowizji za przyjmowanie płatności kartą MasterCard mogą skorzystać z wyjątkowych warunków przy podpisaniu umowy:

  • 0 zł za wdrożenie,
  • 0 zł za abonament,
  • 24/7 wsparcie specjalistów.

Platforma płatności online Payeezy obsługuje nie tylko karty MasterCard, Visa, Diners Club, American Express oraz JCB. Klienci sklepu, którzy korzystają z Payeezy, mogą wybierać wśród wielu innych możliwości:

  • Szybkie e-Przelewy do 20 banków,
  • Portfele wirtualne: MasterPass oraz V.me by Visa.

Z pomocą Payeezy internauci mogą dokonywać płatności mailowych, telefonicznych, stałych albo cyklicznych. Łącznie to ponad 40 różnych kanałów płatności! Wszystkie z najwyższym poziomem bezpieczeństwa gwarantowanym przez standardy szyfrowania PCI DSS, SSL, 3DSecure.

Niskie prowizje i wygoda klientów to jeszcze nie wszystko, co oferuje Payeezy. Przedsiębiorcy mogą zwiększyć swoje zyski obsługując płatności klientów z zagranicy w walucie ich karty. Umożliwia to usługa eDCC, która zapewnia e-sklepom niższą prowizję z tytułu obsługi transakcji zagranicznych, co oznacza zarabianie na transakcjach w obcej walucie. Usługa eDCC obsługuje już 30 najpopularniejszych walut. Szczegóły na stronie polcard/payeezy

Źródło: informacja prasowa / artykuł sponsorowany

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

E-commerce Polecony InPost – nowa usługa dla handlu internetowego

InPost wprowadza nowe rozwiązanie – E-commerce Polecony InPost, które zapewni tanią i szybką formę dostawy door-to-door dla osób zamawiających produkty on-line. Usługa jest dedykowana zarówno klientom biznesowym– właścicielom e-sklepów, jak i wszystkim tym użytkownikom, którzy dotychczas korzystali z Managera Paczek. Jej zaletami jest między innymi: bezpieczeństwo, możliwość śledzenia procesu doręczenia za pomocą strony internetowej, opcje nadania paczki o maksymalnej wadze do 1 kg, a także konkurencyjna cena – 4,99 zł (netto) za każdą przesyłkę doręczoną pod wskazany adres.

E-commerce Polecony InPost oprócz dostarczenia przesyłki w terminie do 3 dni roboczych (D+3), gwarantuje także Klientom awizowanie przesyłki oraz darmowy zwrot zamówienia do adresata w przypadku niepodjętych paczek. Z kolei możliwość śledzenia przesyłek w Managerze Paczek przez nadawcę oraz na stronie internetowej przez odbiorcę, podnosi komfort transakcji oraz podwyższa poczucie bezpieczeństwa korespondencji, jak i całej procedury doręczenia.

Wdrożenie E-commerce Polecony InPost jest odpowiedzią na bieżące potrzeby rynku. Dla konsumentów dokonujących zakupów w e-sklepach kluczowa rolę odgrywa minimalizacja kosztów związanych z dostawą. Dane zebrane przez Megapanel PBI/Gemius pokazują, że niższe koszty dostawy są czynnikiem, który skłoniłby aż 69% konsumentów do częstszego dokonywania zakupów przez Internet1. Potwierdzają to również wyniki badań przeprowadzonych przez Forrester Research. Zdaniem firmy analitycznej zbyt wysokie koszty dostawy są najczęściej wskazywanym powodem porzucenia koszyka (44% wskazań).

ecommerce-polecony-inpost

Nowa opcja wprowadzona przez InPost to gwarancja bezpieczeństwa i terminowość dostarczenia zamawianego za jej pośrednictwem produktu. Przesyłka ma charakter rejestrowany, co oznacza, że może być monitorowana na każdym etapie procesu doręczenia, a w przypadku nieobecności adresata jest awizowana na takich samych zasadach, jak list polecony.

„Wprowadzone przez nas narzędzie jest z pewnością atrakcyjnym rozwiązaniem dla podmiotów działających na rynku e-commerce – zarówno dla drobnych przedsiębiorców, jak i dużych sklepów internetowych. Dzięki niej możemy zapewnić jeszcze wyższy standard obsługi i komfort wynikający ze świadczonych przez nas usług. E-commerce Polecony InPost to najlepsza opcja, służąca wysyłaniu małych przedmiotów – takich, jak: biżuteria, płyty, gry, kosmetyki, perfumy czy książki. Stanowi to idealny wariant dla e-sprzedawców oraz ich klientów – tani, wygodny oraz bezpieczny” – komentuje Sebastian Anioł, prezes InPost SA.

E-commerce Polecony InPost funkcjonuje od czerwca bieżącego roku i jest dedykowany właścicielom e-sklepów oraz wszystkim klientom korzystającym z aplikacji Manager Paczek, którzy posiadają aktywne konto pre-paid lub podpisali z InPost umowę w zakresie świadczenia usług logistycznych.

To rozwiązanie jest uzupełnieniem dotychczas oferowanych usług kurierskich. Zlecenie nadania przesyłek generowane jest za pomocą Managera Paczek – oprogramowania stworzonego przez InPost dla klientów biznesowych na potrzeby obsługi procesu logistycznego – z możliwością synchronizacji oprogramowania z systemem obsługującym dany e-sklep za pomocą API. Nadawca wybiera jedną z opcji doręczania: door-to-door (od drzwi do drzwi, czyli odbiór od nadawcy i doręczenie pod adres adresata) lub point-to-door (odbiór z określonego miejsca i doręczenie pod adres adresata np. z Punktu Obsługi Klienta InPost).

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)