eKomercyjnie.pl

Prawo konsumenckie od 25 grudnia: nowy regulamin, formularze i WSZYSTKO, co musisz wiedzieć i zmienić w swoim sklepie!

25 grudnia 2014 r. w życie wchodzi ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która dla właścicieli sklepów internetowych oznacza konieczność przystosowanie się do wielu zmian. Przez ostatnie dwa tygodnie cały zespół eKomercyjnie.pl odpowiedział na mnóstwo pytań związanych z tym tematem. Jako, że nasz regulamin i produkty prawne od początku były tworzone z myślą o tym, żeby pomagać wszystkim e-sprzedawcom, poniżej przedstawiamy kompleksową instrukcję dostosowania swojego e-sklepu do nowej ustawy.

Reklama

Informacje początkowe

Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku znacząco zmienia realia w jakich funkcjonują e-sklepy. Link do ustawy: Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827) »

Nowy regulamin jest jednym z elementów tej globalnej zmiany, ale nie jedynym. W przeciwieństwie do „starych” przepisów nowa ustawa wymaga znacznie więcej niż tylko „zamieszczenia” regulaminu. Pojawia się szereg dodatkowych wymogów, których spełnienie wymaga dostosowania pozostałych elementów sklepu do zapisów regulaminu.

Istotne jest również to, że ustawa często nakłada obowiązek, który musi być spełniony w określony sposób (treść/miejsce/czas) np. nie można zapomnieć o zamieszczeniu na kartach produktów wirtualnych informacji o wymaganiach do ich odczytu lub uruchomienia.

Krok 0: nowy regulamin

Najważniejsze w pierwszym etapie jest zaktualizowanie swojego dotychczasowego regulaminu tak, by uwzględniał wszystkie nowe przepisy prawne, a jednocześnie był wolny od klauzul niedozwolonych.

I właśnie w tym celu eKomercyjnie.pl przygotowało zupełnie nowy wzór regulaminu sklepu internetowego, który bez problemów możesz umieścić na swojej witrynie.

Ważne informacje!

  • nasz regulamin jest wzorcem umownym zawieranej z Klientem umowy sprzedaży;
  • nasz regulamin nie zawiera klauzul niedozwolonych i reguluje wszystkie kwestie przewidziane przepisami prawa, a w szczególności Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827);
  • nasz regulamin jest dostosowany do sprzedaży zarówno do konsumentów (B2C), jak i firm (B2B) jednocześnie;
  • nasz regulamin posiada zapisy dostosowane do sprzedaży produktów sprowadzanych na indywidualne zamówienie oraz personalizowanych (brak prawa odstąpienia od umowy i zwrotu towaru).



Wskazane jest również wyłączenie indeksowania strony regulaminu przez wyszukiwarki internetowe. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w artykule: Ukryj regulamin swojego sklepu internetowego w Google – tak na wszelki wypadek »

Krok 1: Zmiana regulaminu

Zmiana regulaminu powinna przebiegać w następujący sposób:

1. Zamieszczamy na osobnej stronie informacyjnej treść przesłanego regulaminu po zmianie kolorowych wpisów na odpowiadające rzeczywistości z informacją, żeobowiązuje od 25 XII 2014 roku (wskazane wyłączenie indeksowania strony przez wyszukiwarki internetowe).

2. Wysyłamy e-mail informacyjny wszystkim klientom o zmianie regulaminu od 25 XII 2014 roku, podając link do strony z nim.

Proponowana treść e-maila:

Szanowny Kliencie,

w związku ze zmianą przepisów prawnych, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014 roku, pragniemy poinformować, że zmianie ulegnie nasz dotychczasowy regulamin sklepu internetowego.

Ponieważ dobro Klienta jest dla nas najważniejsze, pragniemy już teraz przedstawić Ci nowy regulamin, tak abyś na spokojnie mógł zapoznać się ze wszystkimi nowymi zapisami.

Zapewniamy, że oprócz regulaminu w naszym sklepie nic się nie zmienia – nadal będziemy tym samym sklepem, w którym lubisz kupować!

Treść nowego regulaminu jest dostępna tutaj:

stopka maila

Ważne! Nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, żeby w tym e-mailu zamieścić jakiś kod rabatowy na końcu czy oferty zakupu przedmiotów. Najważniejsze, żeby klient był poinformowany o zmianie regulaminu oraz otrzymał odnośnik do jego nowej wersji!

3. 25 XII 2014 roku dokonujemy zamiany treści starego regulaminu na nowy, a stary archiwizujemy (archiwum musi być dostępne dla klientów, np. w formie plików PDF z wyraźnie oznaczoną datą pod aktualnie obowiązującym regulaminem).

Krok 2: Wgranie plików na serwer

Wgrywamy na serwer ostateczne wersje następujących dokumentów (najlepiej w wersji pdf):

  • regulamin
  • informację o prawie do odstąpienia od umowy (§2.6.b naszego regulaminu)
  • wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy (§4.3 naszego regulaminu)
  • wzór oświadczenia o: żądaniu obniżenia ceny (§5.4.a naszego regulaminu), odstąpieniu od umowy (§5.4.b naszego regulaminu), żądaniu wymiany rzeczy na wolną od wad (§5.7.a naszego regulaminu) i żądania usunięcia wady (§5.7.b naszego regulaminu)

Wzory informacji o prawie do odstąpienia od umowy, a także wzory oświadczeń są dostępne do kupienia w sklepie eKomercyjnie.pl i są kompatybilne z naszym regulaminem.


Krok 3: Polityka prywatności i cookies

Tworzymy i udostępniamy w sklepie internetowym obowiązkowo stronę informacyjną dotyczącą polityki prywatności i cookies.

Jeżeli nie dysponujesz takim tekstem lub podstroną, to skorzystać z Wzoru polityki prywatności i cookies dla sklepu internetowego od eKomercyjnie.pl »

Nasz wzór polityki prywatności dla sklepu internetowego spełnia wszystkie powyższe wymagania, jest także dostosowany do aktualnych przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz zapisów z Prawa telekomunikacyjnego oraz zmian w prawach konsumentów, które zaczną obowiązywać od 25 grudnia 2014 r.

Wzór polityki prywatności jest napisany na tyle uniwersalnie, że bez problemu dostosujecie go do specyfiki swojego sklepu internetowego (korzystanie z różnych usług, np. firmy kurierskie, systemy płatności, systemy ratalne czy systemy do e-mail marketingu).


Krok 4: Dodatkowe podstrony informacyjne

Jako, że wzór regulaminu eKomercyjnie.pl jest oparty na dobrych praktykach rynkowych, które zakładają prezentację wszystkich informacji konsumentom przed złożeniem zamówienia, rekomendujemy stworzenie i udostępnienie w sklepie internetowym następujących podstron informacyjnych:

  • płatność – treść powinna zawierać metody płatności w e-sklepie
  • dostawa – treść powinna zawierać sposoby dostawy przesyłek w e-sklepie (dwa powyższe zagadnienia można z powodzeniem połączyć w jedną podstronę informacyjną)
  • reklamacje i zwroty – treść powinna zawierać informacje dotyczące reklamacji (rękojmi) i zwrotów skopiowane z regulaminu. Idealnie dołączyć tutaj wzory formularzy do pobrania dla klientów, o których mowa w kroku 2.

Wzór formularza zwrotu, czyli odstąpienia od umowy zawarty jest w ustawie, jednak jego forma nie pozwala na szybkie zastosowanie. Ustawodawca nie przygotował formularza reklamacji, czyli skorzystania z rękojmi za wady fizyczne lub prawne. Dlatego opracowaliśmy naszą własną wersję formularzy odstąpienia od umowu i rękojmi, a także treść do umieszczenia na tej podstronie informacyjnej. Jest dostępna do kupienia w sklepie eKomercyjnie.pl.

Ważne! Jeżeli nie chcesz wprowadzać tych stron informacyjnych w swoim sklepie, to musisz samodzielnie uzupełnić regulamin o wszystkie kluczowe punkty wymienione powyżej. Zdecydowanie nie rekomendujemy jednak takiego rozwiązania – wystarczy np. zmiana ceny dostawy kurierskiej, by zachodziła konieczność o informowaniu użytkowników o zmianie regulaminu. Dzięki oddzielnym podstronom informacyjnym nie trzeba co chwila wysyłać takich komunikatów do kupujących.

Krok 5: E-mail transakcyjny (e-mail z potwierdzeniem złożenia zamówienia)

Edytujemy treść e-maila transakcyjnego wysyłanego klientowi tak, aby zawierał:

  • wszystkie istotne elementy zamówienia,
  • fakturę proforma,
  • informację o prawie odstąpienia od umowy,
  • regulamin w wersji pdf,
  • wzór formularza odstąpienia od umowy w wersji pdf,
  • linki do samodzielnego pobrania regulaminu i wzorca odstąpienia od umowy.

Czy faktura proforma jest obowiązkowa?

Nie, ale w naszej ocenie to rozwiązanie dostępne w platformach sklepowych i dzięki temu kupujący w sposób prawidłowy spełnia obowiązek utrwalenia umowy. Zamiast proformy można też zastosować plik PDF z wszystkimi informacjami przesyłanymi do klienta.

Czy można umieścić w e-mailu transakcyjnym odnośniki do regulaminu i formularzy czy koniecznie trzeba je umieszczać w e-mailu jako załączniku?

Rekomendujemy umieszczanie tych dokumentów w formie załączników PDF, jednak nie jest to obowiązkowe. Sprzedający ma obowiązek utrwalenia i dostarczenia Kupującemu wszystkich informacji. Dla bezpieczeństwa sklepu i dodatkowej linii ew. obrony w sprawach spornych takie załączniki mogą okazać się bardzo przydatne, ale nie są obligatoryjne.

Krok 6: Ścieżka zakupowa

W ramach ścieżki zakupowej sklepu internetowego, ale przed stroną z ostatecznym potwierdzaniem danych, powinien się znaleźć zapis „Informacja o prawie do odstąpienia od umowy w okresie 14 dni od wydania przedmiotu umowy i ponoszeniu kosztu odesłania zamówienia przez konsumenta”, w całości podlinkowany do regulaminu sklepu.

Upewniamy się, czy nasza ścieżka zakupowa zawiera pola odbierania poszczególnych oświadczeń od klienta (nie wszystkie występują w każdym sklepie i zależnie od ścieżki zakupowej mogą/muszą być odbierane na innym etapie):

  • akceptacja regulaminu i polityki prywatności;
  • oświadczenia o poinformowaniu o prawie do odstąpienia od umowy w okresie 14 dni od wydania przedmiotu umowy i przerzucenie kosztu zwrotu na konsumenta;
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji zamówienia;
  • zgoda na przekazywanie danych do zewnętrznych systemów zbierania opinii (jeśli korzystamy, każdego osobno);
  • zgody na przesyłanie wiadomości handlowych (newsletter);
  • zgody na rozpoczęcie świadczenia usługi dostarczenia treści cyfrowych nie zapisanych na nośniku materialnym przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i skutku rozpoczęcia świadczenia w postaci utraty prawa do odstąpienia od umowy.

Powyższe zgody powinny być rejestrowane i odnotowywane w systemie sklepy internetowego (lub w inny, skuteczny sposób) gdyż, jeśli klient stwierdzi, że nie był poinformowany w którejś z tych kwestii i będzie chciał np. wydłużyć prawo do odstąpienia od umowy lub otrzymać zwrot kosztu odesłania produktu w ramach prawa do odstąpienia od umowy to dowód, że został poinformowany spoczywa na e-sklepie. Bez odebrana tych oświadczeń zamówienie nie powinno być możliwe do złożenia!

Propozycje zapisów w ścieżce zakupowej od eKomercyjnie.pl

Akceptacja regulaminu:

„Zapoznałem się i akceptuję regulamin i politykę prywatności sklepu SprawdzonySklep.pl.”

Oświadczenie o poinformowaniu o prawie do odstąpienia od umowy w okresie 14 dni od wydania przedmiotu umowy i przerzucenie kosztu zwrotu na konsumenta:

„Oświadczam, że zostałem poinformowany o prawie Konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w okresie 14 dni od wydania rzeczy oraz, że poniosę koszt dostarczenia zwracanych rzeczy.”

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji zamówienia:

„Wyrażam zgodę na wykorzystanie i przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji zamówienia (zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997).”

Zgoda na przesyłanie wiadomości handlowych (newsletter):

„Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji marketingowych od firmy XXX (zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997). Dysponuję prawem wglądu do swoich danych, poprawiania ich lub usunięcia. Udostępniam je dobrowolnie.”

Zgoda na przekazywanie danych do zewnętrznych systemów zbierania opinii (jeśli korzystamy, każdego osobno):

„Wyrażam zgodę na przekazanie mojego adresu e-mail do NAZWA PODMIOTU z siedzibą w MIASTO oraz na przetwarzanie przez Sprzedającego oraz NAZWA PODMIOTU, moich danych osobowych w celu wypełnienia ankiety oceny procesu składania zamówienia, ankiety oceny realizacji zamówienia oraz ankiety oceny produktu oraz potwierdzenia objęcia transakcji Programem Ochrony Kupujących (zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997).”

Produkty cyfrowe:

„Składając zamówienie na produkty cyfrowe, zgadzasz się, że ich zawartość zostanie Ci udostępniona natychmiast, w związku z czym tracisz prawo do odstąpienia w tym zakresie od umowy zawartej na odległość, bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów w 14 dni od momentu wydania rzeczy.”

Krok 7: Przycisk do finalizacjia zamówienia

Zmieniamy obecny zapis na przycisku finalizującym złożenie zamówienia na Zamawiam z obowiązkiem zapłaty lub równoważny, opatrzony jednak opisem „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”.

Pole komentarz lub podobne opisujemy jako: „Informacja do zamówienia nie będąca informacją w rozumieniu Art 5561 §1 pkt 3 KC”.

Krok 8: Test wprowadzonych zmian

Upewniamy się, że nie pozostawiliśmy na stronach informacyjnych starych zapisów.

Składamy testowe zamówienie w sklepie i sprawdzamy poprawność wszystkich kroków.

Dlaczego należy zmieniać e-mail transakcyjny i dlaczego proponujemy dorzucanie do przesyłek wydrukowanej wersji regulaminu oraz formularzy?

W naszym wzorze regulaminu znajduje się następujący zapis:

zapis-ekomercyjnie

Dlaczego rekomendujemy takie działanie? Zgodnie z prawem, po 25 XII Sprzedający ma obowiązek potwierdzić Konsumentowi postanowienia umowy, pozwalające Konsumentami na dostęp do nich tak długo jako może to być dla niego w zaistniałej sytuacji przydatne.

Ciężar dowodu, że obowiązek ten został spełniony spoczywa zawsze na Sprzedającym!!!

Istotne są więc cztery kryteria potwierdzenia:

  1. czas potwierdzenia – nie później niż w momencie wydania przedmiotu umowy;
  2. sposób – wymagany jest trwały nośnik;
  3. zakres – określony w ustawie;
  4. „dowód” spełnienia obowiązku.

Ad 1 – Zarówno §2.6.a i §2.6.b spełniają warunek czasu.
Ad 2 – Zarówno §2.6.a i §2.6.b spełniają warunek czasu. Należy zaznaczyć, że samo podanie linków nie wystarcza, gdyż w świetle orzecznictwa nośnikiem trwałym nie jest zawartość strony www, gdyż może ona przez Sprzedającego być zmieniana bez wiedzy Konsumenta.
Ad 3 – Zarówno §2.6.a i §2.6.b spełniają warunek odnośnie zakresu informacji wymagany przez ustawę o prawach konsumenta.
Ad 4 – Naszym zdaniem tylko łączne spełnienie warunków z §2.6.a i §2.6.b pozwala Sprzedającemu udowodnić spełnienie ustawowego obowiązku, przez uprawdopodobnienie otrzymania przez Konsumenta istotnych postanowień umowy.

Ze względu na niską skuteczność doręczeń e-mail (ciągle spadającą i oscylującą w granicach 60% za sprawą coraz to bardzie radykalnych filtrów antyspamowych), błędy w adresie e-mail podanym przez Konsumenta trudno byłoby Sprzedającemu udowodnić, czy uprawdopodobnić, że Konsument informację na e-mail otrzymał.

Wprowadzenie instrukcji/procedury wewnątrz firmy nakazującej wkładanie stosownych materiałów do paczki samoistnie również może być niewystarczające do udowodnienia doręczenia Konsumentowi potwierdzenia istotnych postanowień umowy.

Jednak stosowanie obu tych metod potwierdzenia istotnych postanowień umowy sprawia, że Sprzedający minimalizuje prawdopodobieństwo nieotrzymania przez Konsumenta wymaganych ustawą informacji i może przeprowadzić taki dowód w postępowaniu sądowym.

Promocja na zestaw naszych produktów prawnych

Jak widzisz powyżej, lista wprowadzenia zmian jest długa, jednak dostosowanie się do niej jest konieczne, aby Twój sklep nie znalazł się na celowniku organizacji „prokonsumenckich” czy po to, żebyś dysponował realnymi argumentami w ewentualnych sporach z Konsumentami.

Mamy nadzieję, że instrukcja przyda się wszystkim sklepom, niezależnie od tego czy korzystają z naszych produktów czy nie, choć mocno rekomendujemy ten zakup – od wybuchu „afery o klauzule nieodozwolone” regularnie dbamy o to, żeby sklepy mogły spać spokojnie w zakresie przepisów prawnych i żeby koncentrowały się na tym, co jest dla nich najważniejsze: zwiększaniu sprzedaży, a nie płaceniu niepotrzebnych kar.

Jeżeli posiadasz tylko nasz regulamin, to koniecznie uzupełnij u siebie politykę prywatności oraz formularze odstąpienia od umowy oraz formularze rękojmi. Jeżeli masz regulamin i politykę to uzupełnij same formularze. Jeżeli nie wstawiłeś jeszcze polityki prywatności, to zrób to jak najszybciej!

Skoro doczytałeś do tego miejsca, to przygotowaliśmy jeszcze specjalny zestaw naszych trzech produktów w promocyjnej cenie. Możesz teraz kupić wzór regulaminu, polityki prywatności i formularzy (wszystkie rzeczy dostosowane do nowych przepisów wchodzących w życie 25 grudnia 2014 r.!) w cenie 249 zł brutto!

 

Regulamin sklepu internetowego + polityka prywatności i cookies + formularze zwrotów i reklamacji
Regulamin sklepu internetowego + polityka prywatności i cookies + formularze zwrotów i reklamacji – KUP TERAZ! »

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Zobacz kolejny artykuł

Święta w branży e-commerce – jak skutecznie wykorzystać landing page?

Święta za pasem, więc internauci coraz częściej szukają specjalnych ofert w sklepach internetowych. Landing page jest jednym z najlepszych rozwiązań do zaprezentowania oferty świątecznej, a tym samym do zbierania leadów czy nawet pozyskania klientów.

Brzmi świetnie, ale na ich promocję trzeba poświęcić nieco czasu, dlatego rozpoczęcie tworzenia efektywnej strony z ofertą świąteczną w tym momencie może nie zakończyć się sukcesem. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby powoli zacząć planować strony docelowe z ofertami sezonowymi czy związane z innymi ważnymi okazjami.

Dzięki zoptymalizowanej stronie docelowej, zbierzesz informacje o klientach i stworzysz osobną przestrzeń dla nadchodzących ofert. Dodatkowo, pozyskasz uwagę klientów szukających sezonowych okazji, co z kolei może przełożyć się na wzrost sprzedaży. Jak stworzyć landing page, który zatrzyma klientów na dłużej, szczególnie w gorącym okresie zakupowym?

Cel landing page

Na początku wyznacz cel – to najważniejsze w tworzeniu skutecznej strony docelowej. Pamiętaj, że landing page powinien realizować tylko jeden cel, zanim więc przystąpisz do projektowania, zastanów się czy będzie to sprzedaż danego produktu czy np. zapisanie się do newslettera. Stwórz więc stronę, która będzie zawierać najważniejsze słowa kluczowe związane z twoim biznesem i sezonem świątecznym i jednocześnie będzie wartościowa dla użytkownika. Możesz też rozważyć stworzenie osobnego landing page’a dla

  • nowych użytkowników (wówczas posortuj produkty od najpopularniejszych i np. umieść banner z informacją o darmowej wysyłce)
  • i osobnego dla powracających (stwórz ofertę na bazie najczęściej wyszukiwanych przez nich słów kluczowych – np. zaproponuj zniżkę na wybrane produkty, najczęściej oglądane przez daną grupę).

Co dalej?

Skąd użytkownik dowie się o ofercie specjalnej? Jak przekierować ruch na landing page? Poza działaniami SEM, podlinkuj w swoim sklepie do bestsellerów, wyślij newsletter o specjalnej ofercie świątecznej, ale nie zapomnij też o umieszczeniu na stronie bannera, przekierowującego ruch na stronę docelową. Jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie sukcesu dzięki landing page w e-commerce jest kierowanie grup odbiorców np. z odpowiednich stron produktowych.

Pomyśl nad sposobem pokazania twojej oferty jako coś wyjątkowego, na co warto nawet chwilę poczekać. Możesz np. umieścić na stronie informację (licznik), że tylko przez X dni dostępna będzie bezpłatna wysyłka lub, że za 2 dni uruchomiona zostanie specjalna zniżka na wybrane produkty albo rozpocznie się sprzedaż.

1

Przykład: Avocode

Zadbaj o content

1. Nagłówek

Jeśli udało Ci się zainteresować odbiorcę reklamą czy innymi treściami odsyłającymi na dany landing page, zrób wszystko, aby nadal utrzymać jego zainteresowanie. Stwórz odpowiedni, przyciągający uwagę nagłówek. Jest on równie ważny dla osoby odwiedzającej twoją stronę, jak i dla robotów Google’a. To jeden z najważniejszych elementów twojej strony. Musi być mocno związany z treścią, która przekierowała odbiorcę na tę stronę. Powiedz, co użytkownik na niej znajdzie, ale nie wyolbrzymiaj i nie składaj obietnic bez pokrycia. Jeśli mowa o prezencie czy promocji świątecznej, użyj w nagłówku właśnie tych słów.

Przykładowo, jeśli w reklamie wspominasz o zniżce ze specjalnym kodem, klient po kliknięciu w reklamę, w górnej części strony powinien od razu otrzymać potwierdzenie, że trafił na odpowiednią stronę. Nagłówek może wówczas brzmieć: Wpisz kod xyz w koszyku zamówienia i oszczędź do 50%!. Pod spodem może znaleźć się dopisek: Promocja obowiązuje do 30 grudnia.

W takiej sytuacji klient otrzymuje jasny komunikat o promocji i wie co powinien zrobić, aby otrzymać zniżkę.

2. Treść na stronie

Pozostałe treści powinny nieść jasne komunikaty dla odbiorcy i muszą być pisane prostym językiem, zrozumiałym dla każdego. Poprowadź użytkownika płynnie po stronie, pokaż zalety danego produktu, spraw, aby mógł zwizualizować sobie sytuację, w której dany produkt jest dla niego najlepszym rozwiązaniem.

Wspomnij też o nadchodzących ofertach specjalnych czy innych produktach, objętych np. świąteczną promocją. Pozostając przy świętach – pokaż, że dany produkt jest idealnym prezentem, możesz też zamieścić krótki poradnik z najlepszymi prezentami pod choinkę. Daj odbiorcom wartość – dzięki unikalnym treściom i trafionym pomysłom pozostaną dłużej na twojej stronie i, być może, kupią dany produkt. Okres świąteczny to doskonały czas na pokazanie nowego produktu. Osoby szukające prezentu, najczęściej chcą dać bliskim coś wyjątkowego, więc wykorzystanie landing page’a do zaprezentowania go może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Tworząc treści pomyśl o zbudowaniu historii. W nagłówku powiedz o wyjątkowości produktu, w kolejnej sekcji pokaż jego zalety i korzyści związane z jego użytkowaniem, a na końcu wywołaj w odbiorcy potrzebę zakupu. Używaj słów nacechowanych emocjonalnie, buduj cały czas aurę wyjątkowości, daj jasną odpowiedź, co można zyskać, kupując właśnie ten produkt.

3. Call To Action

Niezbędne jest więc umieszczenie na stronie przycisków z hasłami zachęcającymi do wykonania danej akcji. CTA powinny być proste: kup teraz, pobierz poradnik, zapisz się do newslettera. Ponownie – nie komplikuj!

Zanim treść pojawi się na stronie, sprawdź ją dokładnie pod kątem błędów ortograficznych, gramatycznych czy językowych i zadbaj o spójność pisowni. Nie zapomnij też o wysokiej jakości zdjęciach dopasowanych do tekstów. Użyj kolorów i grafik związanych z danym sezonem czy okazją, ale nie przesadź z ich liczbą.

Jak zatrzymać klienta?

Przede wszystkim nie utrudniaj, zaprojektuj jak najłatwiejszą ścieżkę składania zamówienia. Nie każ użytkownikowi klikać w kilka przycisków i wypełniać kilka formularzy, zanim otrzyma to, co zostało mu obiecane w nagłówku. Jeśli mowa o sklepie internetowym, użytkownik już po jednym kliknięciu pod produktem powinien być przekierowany do formularza zamówienia.

Upewnij się, że użytkownik może z łatwością poruszać się po stronie, usuń wszystkie zbędne treści. Nie ma jednej zasady co do długości landing page’a. Ważne jednak, aby znalazły się na nim wszystkie informacje, które przekonają odbiorcę do wykonania danej akcji.

O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Wszystkie oferty i promocje umieść w widocznym miejscu, aby klient dokładnie wiedział za co płaci.
  • Zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne – zapewne słyszałeś o tym nie raz, ale to prawda – użytkownicy coraz częściej z nich korzystają podczas zakupów.
  • Możesz też dodać przyciski ułatwiające dzielenie się twoją stroną w mediach społecznościowych – to dodatkowa promocja twojej oferty.

Jaki landing page wybrać?

Znasz już zasady tworzenia strony docelowej, czas więc na wybór tej najbardziej dopasowanej do twojego celu. Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie działania za każdym razem dają identyczne efekty. Dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie testów i sprawdzenie, jaki rodzaj landing page’a sprawdza się najlepiej dla twoich produktów czy usług. Jedni uzyskają wyższy wskaźnik konwersji poprzez przekierowanie ruchu na stronę z daną kategorią produktów, inni na stronę konkretnej rzeczy, a jeszcze inni na stronę ze specjalną ofertą.

Przygotowując sezonową obniżkę czy specjalną ofertę, możesz zdecydować się na jedno z najczęściej stosowanych rozwiązań:

Strona z kategorią produktów. To nic innego jak strona z listą produktów, które przypisane są do danej kategorii. Możesz przekierować do niej, gdy np. oferujesz zniżkę na wszystkie kurtki zimowe. Warto odesłać ruch również do innych sekcji na stronie i porównać, które z nich wiążą się z wyższą konwersją (przykład: San Francisco Music Box Company).

2

Strona z konkretnym produktem. Na tej stronie użytkownik znajdzie szczegółowe informacje o produkcie czy usłudze. To właśnie w to miejsce trafia użytkownik, klikając w dany produkt na stronie z wybraną kategorią. Oprócz dokładnego opisu i szczegółowych zdjęć, umieść na stronie również odnośniki do innych, podobnych produktów.

3

Długi landing page skoncentrowany na danym produkcie czy usłudze. Jest to jedna z lepszych form strony docelowej, bowiem pozwala na opowiedzenie historii i pokazanie wszystkich korzyści produktu. Odbiorca może całkowicie identyfikować się z tym co oferujesz, zwizualizować sytuację, w której korzysta z danej rzeczy, co ostatecznie wzmaga w nim coraz większą chęć zakupu. Im więcej informacji, tym lepiej (przykład: Golflinkd).

4

Strona z ofertą specjalną. Osobny landing page z ofertą specjalną może okazać się świetnym wsparciem twojej kampanii marketingowej. Pokazanie w jednym miejscu wszystkich rzeczy objętych daną promocją, jest wygodne dla potencjalnego klienta. Dodatkowo, to dobry sposób na zachęcenie użytkowników do sprawdzenia oferty, która jest aktualna tylko w danym okresie. Jeśli promocja dotyczy świąt, możesz dodać na stronie elementy graficzne, pasujące do okoliczności (przykład: Curt’s Special Recpie).

5

Mini-strona z linią produktów. Klienci, przeglądający sklep internetowy, czasem szukają wyłącznie produktów danej linii czy marki. Ułatwisz dzięki temu odbiorcom porównanie podobnych produktów różnych marek w jednym miejscu.

Klasyczna strona do generowania leadów. To szczególnie dobre rozwiązanie, jeśli oferujesz do pobrania kupon zniżkowy czy e-book z pomysłami na świąteczny prezent (przykład: stickermule).

6

Podsumowanie

Powyższe praktyki dotyczą nie tylko stron z ofertami świątecznymi, można je bowiem zastosować przy innych sezonowych okazjach. Szczególnie jeśli zależy ci na tym, aby strona pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania, powinna być uruchomiona przez co najmniej 6-10 tygodni. Nawet jeśli twoja firma nie oferuje sezonowych produktów czy specjalnych zniżek, możesz dodać do świątecznej oferty swoje aktualne propozycje. Testuj różne rozwiązania i przekonaj się, co w twoim biznesie działa najlepiej.

sandra-wrobel-koniorAutorką powyższego poradnika jest Sandra Wróbel-Konior, Content Creator w Dajemyslowo.com – od kilku lat związana z marketingiem internetowym, doświadczenie zdobywała w agencjach interaktywnych, mediach internetowych i tradycyjnych. Dziennikarka z zawodu, internetowy wyjadacz z zamiłowania. Miłośniczka content marketingu, nowych technologii i trendów pojawiających się znienacka.

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Bardzo ciekawe informacje, na pewno się przydadzą :)

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Dzień Darmowej Dostawy przekonał Polaków do zamówień

ddd2013-logoPonad trzykrotnie więcej zamówień niż dzień wcześniej – to efekt Dnia Darmowej Dostawy, który odbył się 2 grudnia. Zwiększyła się też liczba wizyt na stronach e-sklepów uczestniczących w akcji.

Trochę ponad tydzień temu odbył się Dzień Darmowej Dostawy. Sklepy uczestniczące w akcji oferowały wtedy bezpłatne dostarczenie zakupionych przedmiotów, niezależnie od wartości zamówienia, sposobu płatności i wybranej metody dostawy. Czy ta promocja, w której uczestniczyło ponad 2,5 tys. e-sklepów, zachęciła Polaków? Najnowsza analiza firmy Gemius pokazuje, że tak.

Ponad trzykrotnie większa liczba zamówień

Okazuje się, że e-sklepy, które wzięły w niej udział w 2014 roku, odnotowały ponad trzykrotny wzrost liczby zamówień (236 proc.) w porównaniu do wyników osiągniętych poprzedniego dnia. W analizie uwzględniono 820 sklepów internetowych objętych badaniem gemiusShopMonitor.

Na przykładzie Dnia Darmowej Dostawy widać, że wspólne działanie podmiotów, które na co dzień często ze sobą konkurują, może przysporzyć korzyści nie tylko dla poszczególnych sklepów, ale i dla całego rynku – wyjaśnia Mateusz Gordon, ekspert od e-commerce firmy Gemius.

Ekspert wyjaśnia, że w tego typu akcjach marketingowych potrzeba cierpliwości i konsekwencji. – W tym roku odbyła się już piąta edycja Dnia Darmowej Dostawy i z pewnością można powiedzieć, że dotychczas to ona odniosła największy sukces. Można też z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że w kolejnych latach popularność tej promocji będzie rosnąć – dodaje Gordon.

ddd-wiecej-zamowien

Black Friday i Cyber Monday? Nie w Polsce

Dzień Darmowej Dostawy (ang. Free Shipping Day) został zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych, podobnie jak Czarny Piątek (ang. Black Friday) i Cyber Poniedziałek (ang. Cyber Monday). Jednak, jak wykazują analizy, w największym stopniu przełożył się na pozycję e-sklepów. W Czarny Piątek (28 listopada 2014 roku) i Cyber Poniedziałek (1 grudnia 2014 roku) nie odnotowano znacznych zmian w liczbie składanych zamówień.

Więcej wizyt w e-sklepach, które uczestniczyły w akcji

Dane pokazują też, że e-sklepy biorące udział w akcji Dzień Darmowej Dostawy odnotowały niemal o jedną trzecią (29 proc.) większą liczbę wizyt w porównaniu do wyników osiągniętych przez sklepy internetowe, które zrezygnowały z wprowadzenia tej promocji.

ddd-wiecej-uzytkownikow


Dane pochodzą z badania gemiusShopMonitor, które prowadzi firma Gemius. Badanie jest dedykowane branży e-commerce. Daje możliwość porównania wyników e-sklepu z otoczeniem konkurencyjnym. Dzięki niemu e-przedsiębiorcy mogą zestawić wyniki swoich stron WWW z zagregowanymi danymi rynkowymi. Więcej informacji o badaniu na stronie www.shopmonitor.pl.

Akcję Dzień Darmowej Dostawy organizuje serwis eKomercyjnie.pl, który właśnie czytasz :)

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

2 komentarzy do tekstu

  1. Jak wyglądają statystyki w stosunku do 2013r? czy wtedy też był 3krotny wzrost zamówień czy większy? doszukałem się tylko podsumowania za 2013 w kwesti ilości sklepów, to że w tym roku było ich więcej – rozumiem, akcja jest coraz popularniejsza. Jednak w tym roku Allegro wyskoczyło ze swoimi kuponami „20zł taniej” wszystko powyżej 50zł, poza tym najtańsza opcja dostawy z inpostem to ok 4zł więc zastanawiam się na czy ta akcja „zaszkodziła” dniu darmowej dostawie? możecie podzielić się jakimiś danymi?

    Odpowiedz ↓

    1. Krzysztof Bartnik

      Właśnie przygotowujemy nasz raport, który powinien ukazać się na początku stycznia, gdzie będzie trochę więcej danych. Wstępnie nie zauważyliśmy wpływu innych sił obcych na naszą akcję :) wszystkie parametry nasze są powyżej wyników z poprzedniego roku, ale w tym tygodniu robimy jeszcze ankietę w sklepach internetowych, które uczestniczyły w DDD2014, żeby mieć pełny obraz sytuacji.

      Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)