eKomercyjnie.pl

Skala i miejsce działania polskich sklepów internetowych – mini-raport i infografika

W dniach od 14 do 17 lutego 2012 r. przeprowadziliśmy wśród naszych Czytelników krótką sondę, której celem było uchwycenie ogólnego kształtu polskiego rynku e-commerce. Ankieta składała się z sześciu pytań, na które odpowiedziało łącznie 157. osób. Dzisiaj prezentujemy wyniki przeprowadzonej przez nas analizy.

Reklama

Okazuje się, że sklepy internetowe w większości obsługiwane są przez 1-2 osoby – tę odpowiedź zaznaczyło 61% badanych, natomiast 20% sklepów stanowią zespoły 3-5 osobowe. Można zatem stwierdzić, że większość e-sklepów działających w Polsce jest mikroprzedsiębiorstwami, nie wymagającymi zbyt zaawansowanej obsługi. Podane wyniki wskazują również na to, że 1/5 sklepów zatrudnia powyżej 6 osób – co pokazuje, że e-handel staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy.

Według naszej sondy, siedziby sklepów internetowych są ulokowane głównie w dużych miastach: 31% ankietowanych zaznaczyło miejscowości powyżej 100 tys. mieszkańców, natomiast 42% – powyżej pół miliona. Może to wynikać z tego, że zainteresowani prowadzeniem e-biznesu są szczególnie ludzie młodzi, którzy dobrze czują się w dużych aglomeracjach. Ponadto, w większych miastach jest znacznie lepszy dostęp do hurtowni i magazynów zasilających oferty z produktami. Z kolei bliskość centrów logistycznych, jak również duża konkurencja wśród firm przewozowych, pozwalają na sprawne zarządzanie wysyłkami. Tylko co dziesiąty sklep mieści się w małych miejscowościach – poniżej 10 tysięcy mieszkańców.

Jeśli chodzi o rozmieszczenie e-sklepów w kraju, to co piąty działa w województwie mazowieckim (17%), następnie 14% w małopolskim i 13% w wielkopolskim. Pozostałe województwa mają mniejszy, jednocyfrowy udział, gdzie najmniejszy jest w województwie świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Tam działa łącznie 2% ankietowanych e-sklepów.

Z naszego badania wynika również, że ponad połowa sklepów (52%) na polskim rynku e-commerce działa krócej niż 2 lata. Ten wynik nie dziwi, bo od jakiegoś czasu obserwujemy dosłownie wysyp nowych sklepów we wszystkich branżach. Optymizmem napawa jednak fakt, że aż 48% sklepów obecnych jest na rynku dłużej niż 2 lata.

W sklepach, które wzięły udział w sondzie, najpopularniejszą kategorią sprzedawanych towarów jest „Odzież i obuwie” – taką odpowiedź zaznaczyło 20% badanych. Popularnymi branżami w sieci są również „Dom i Ogród” (18%) oraz „Hobby” (18%). Sklepy mające w swoim asortymencie produkty spożywcze występują w e-handlu najrzadziej – ten asortyment zaznaczyło tylko 4% badanych. Ze 157 ankietowanych sklepów, ponad 1/5 oferuje produkty nie mieszczące się w żadnej z wymienionych przez nas kategorii, co może wskazywać na to, że mają w swojej ofercie produkty niszowe, z mniej popularnych branż.

Jeśli chodzi o ilość transakcji, najwięcej (bo aż 37%) badanych sklepów przyznało, że miesięcznie realizuje średnio 100-500 zamówień. E-sklepy z bardzo dużą ilością zamówień (powyżej 1000) stanowią prawie 1/5 wszystkich. Natomiast co trzeci respondent zaznaczył, że łączna liczba paczek wysyłanych przez niego w ciągu miesiąca wynosi poniżej 50 sztuk. Wyniki te potwierdzają, że polska branża e-commerce jest wciąż bardzo rozdrobniona i daleko jeszcze do momentu, w którym nasz rynek będzie można uznać za dojrzały.

Na rynku pojawia się coraz więcej szczegółowych raportów dotyczących obecnego stanu naszej branży. Niemniej jednak, nasza krótka sonda potwierdziła ogólne tendencje, jakie panują obecnie w polskim e-handlu. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że rodzimy rynek zakupów online jest wciąż w fazie intensywnego rozwoju i upłynie jeszcze dużo czasu, zanim osiągnie pełną dojrzałość.

Bardzo cieszy fakt, że wciąż powstają nowe sklepy, a istniejące starają się rozwijać i iść naprzód. Z drugiej strony jednak trudno nie zauważyć ogromnej dysproporcji między liczbą e-biznesów prowadzonych w dużych miastach i bogatszych regionach Polski, w porównaniu do tych w mniejszych miejscowościach oraz biedniejszych województwach. Wydaje się, że największą barierą jest w tym przypadku brak wygodnego dostępu do hurtowni i centrów dystrybucyjnych, które są zwykle umiejscowione na obrzeżach dużych aglomeracji. Kiepska infrastruktura i niewielkie zainteresowanie pojedynczymi sklepami wysyłającymi po kilka paczek dziennie wśród firm przewozowych to także elementy, które znacznie utrudniają konkurowanie pod względem szybkości realizacji zamówień.

Mała ilość osób pracujących w większości sklepów wskazuje na to, że ich właściciele i pracownicy muszą pełnić jednocześnie kilka funkcji – od obsługi klienta, poprzez pakowanie i wysyłkę zamówień, realizację zwrotów i reklamacji, przyjmowanie dostaw, aż po marketing i zarządzanie firmą. Taki układ z jednej strony może dawać poczucie pełnej kontroli nad każdym procesem zachodzącym w e-sklepie, ale na dłuższą metę może skutecznie blokować jego rozwój, bo jednej czy dwóm osobom bardzo trudno utrzymać wysoki poziom efektywności nakażdym z wyżej wymienionych obszarów. Dlatego warto odpowiednio wcześnie zainwestować w pracowników albo zdecydować się na outsourcing niektórych usług, co pozwoli odciążyć właściciela i zmotywuje go do bardziej intensywnej pracy nad rozwojem całości biznesu i pracą nad budowaniem przewagi konkurencyjnej.

Dziękujemy wszystkim Czytelnikom, którzy wzięli udział w naszym badaniu oraz zapraszamy do udziału w kolejnych sondach! Najbliższą planujemy już na przyszły tydzień. Tym razem będzie ona dotyczyła nieco innego obszaru i mamy nadzieję, że również spotka się z Waszym zainteresowaniem.

Poniżej obiecana infografika:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Grupa Nokaut – cena emisyjna to 12 zł

Cena emisyjna i cena sprzedaży w ofercie publicznej akcji Grupy Nokaut SA – czołowego gracza e-commerce w Polsce, właściciela internetowych porównywarek cen – została ustalona na 12 zł za jedną akcję. Tym samym wartość oferty wyniesie ponad 31 mln zł, w tym wartość akcji nowej emisji ponad 20 mln zł. Do 27 lutego prowadzone są zapisy w Transzy Dużych Inwestorów. Przydział akcji oferowanych nastąpi do 29 lutego 2012 roku.

Oferta obejmuje łącznie 2.599.500 akcji, w tym 1.700.000 akcji nowej emisji serii C oraz 899.500 akcji istniejących serii A. Spółka będzie ubiegała się o wprowadzenie do obrotu wszystkich akcji, tj. 5.764.000 akcji serii A, 100.000 akcji serii B, nie więcej niż 1.700.000 akcji serii C oraz nie więcej niż 1.700.000 PDA serii C.

Oferującym jest Dom Maklerski BZ WBK SA. Spółka planuje rozpoczęcie notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w marcu 2012 roku. Prospekt emisyjny wraz z aneksami i komunikatami aktualizującymi dostępny jest na stronie www.grupanokaut.pl w zakładce inwestorskiej oraz na stronie internetowej Oferującego: www.dmbzwbk.pl.

„Mimo trudnego rynku odnotowaliśmy spore zainteresowanie ofertą publiczną Grupy Nokaut. Inwestorzy pozytywnie ocenili nasze plany inwestycyjne i strategię rozwoju, a perspektywa szybkiego wzrostu przekonuje ich do zainwestowania środków w akcje naszej spółki. Planujemy mocno zawalczyć o polski rynek, przekształcając się w platformę handlową umożliwiającą klientom wygodne i łatwe dokonywanie zakupów w internecie. Paradoksalnie – ale z korzyścią dla Grupy Nokaut – jesteśmy w stanie rosnąć niezależnie od koniunktury rynkowej. Z prostej przyczyny – to właśnie internet jest miejscem, do którego udają się klienci szukający oszczędności. My jesteśmy w stanie przedstawić im najlepszą i najtańszą ofertę” – mówi Wojciech Czernecki, prezes zarządu Grupy Nokaut.

Źródło: Grupa Nokaut

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Moda na e-mole książkowe

Internet zazwyczaj określany jest jako jeden z największych wrogów książek. Obecnie dużo więcej wolnego czasu spędza się na przeglądaniu stron w sieci niż czytaniu powieści czy wierszy. Okazuje się jednak, że media te nie muszą wcale ze sobą rywalizować. Potwierdzają to rekordowe wyniki sklepów internetowych sprzedających książki elektroniczne.

Rewolucja technologiczna dotyka już prawie każdej dziedziny życia, nie mogło być więc inaczej z czytelnictwem. W 2011 roku po raz pierwszy w swojej historii sklep Amazon sprzedał w Stanach Zjednoczonych więcej elektronicznych niż papierowych kopii książek. Ten trend widać też na Allegro.

Przechodzenie na książki elektroniczne jest wynikiem postępu technologicznego i naturalnej cyfryzacji. E-booki są coraz chętniej wybierane przez klientów w sieci. Tendencję wzrostową zauważamy na platformie handlowej Allegro, dla której obsługujemy płatności internetowe, ale także w sklepach internetowych korzystających z naszego systemu – mówi Joanna Kuzdak, Dyrektor Zarządzająca PayU S.A.

Główną przyczyną przenoszenia się czytelników do sieci są niższe koszty oraz szybki i wygodny dostęp do poszczególnych tytułów. Ponadto e-książki, w formie e-booków lub audiobooków, znakomicie sprawdzają się w podróży lub np. podczas biegania. Najsłabszym punktem jest w tej chwili ilość dostępnych pozycji, ale sprzedawcy są przekonani, że ich liczba będzie szybko wzrastać.

W 2011 sprzedaliśmy na platformie handlowej Allegro o ponad 42% więcej audiobooków niż w roku 2010. Ponadto cały czas utrzymuje się tendencja wzrostowa, w związku z czym wprowadziliśmy kilka nowych kategorii tematycznych – mówi Mariola Iwon, Menedżer Kategorii Allegro.pl.

Z e-bookiem w podróży

Istnieje wiele urządzeń pozwalających na zabieranie elektronicznych książek ze sobą do tramwaju, pociągu czy autobusu. Do najpopularniejszych należy przede wszystkim dedykowany takiemu użytkowaniu Amazon Kindle. Czytnik ten wyposażony jest w specjalny ekran przypominający kartkę papieru, dzięki któremu nie męczy wzroku i nie odbija światła. Dużym zainteresowaniem kupujących cieszy się również tablet iPad, który posiada wiele aplikacji do czytania e-booków.

Obecnie w Polsce jest dostępnych około 6,5 tys. tytułów w wersji elektronicznej i liczba ta systematycznie wzrasta. Polacy są otwarci na nowe formy dostępu do literatury i coraz częściej kupują książki w wersji cyfrowej. Z najnowszego raportu (styczeń 2012) przygotowanego przez Centrum Cyfrowe Projekt: Polska wynika, że ponad 30 proc. z osób, które wzięły udział w badaniu, czytało w ostatnim czasie e-booka, a co trzecia z nich kupiła dla siebie taką książkę (www.obiegikultury.centrumcyfrowe.pl) .

Audiobooki dla tych, którzy wolą książki słuchać

Podobnie jak e-booki, coraz większą popularność zdobywają także audiobooki. Są one bardzo łatwe w użyciu i zazwyczaj tańsze od tradycyjnych książek. Wiele nowości wydawniczych trafia na rynek równolegle zarówno w druku, jak i w postaci plików MP3.

Audiobooki wymyślono po to, aby skłonić czytelnika do sięgnięcia po książkę, również w sytuacjach takich jak bieganie czy jazda samochodem. Ich sprzedaż systematycznie wzrasta, bo jest to m.in. doskonały sposób na uniknięcie frustracji podczas wielu godzin spędzanych w korkach, z którymi mamy do czynienia każdego dnia – mówi Joanna Kuzdak z PayU.

Również właściciele sklepów potwierdzają, że przybywa osób zainteresowanych kupnem książek do słuchania.

Każdego miesiąca oferta audiobooków zwiększa się w naszym sklepie o kilkadziesiąt pozycji. Łącznie na rynku dostępnych jest około 2 tys. tytułów w wersji audio. Myślę, że rosnąca liczba klientów zainteresowanych książkami do słuchania szybko wpłynie na wzrost tej liczby – mówi Emil Leszczak ze sklepu internetowego booki24.pl.

Źródło: PayU SA

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)