eKomercyjnie.pl

Nowe klauzule niedozwolone według UOKiK – czerwiec 2012

Autorką poniższego tekstu jest Julia Mandel z firmy Trusted Shops, która zajmuje się certyfikacją sklepów internetowych. Informacja pochodzi z newslettera Trusted Shops, który możecie zamówić tutaj.

Firma Trusted Shops co miesiąc przedstawia kolejne zestawienie wpisów w rejestrze niedozwolonych klauzul, które mogą dotyczyć sklepów internetowych. W czerwcu wpisano do rejestru 40 nowych klauzul, w tym 12 nowych klauzul z zakresu handlu elektronicznego i sprzedaży konsumenckiej. Bądź na bieżąco i sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz ich w Twoim sklepie.

Reklamacje

Do rejestru wpisano ponownie nowe niedozwolone klauzule dotyczące reklamacji, które ograniczają prawa klienta w sposób niezgodny z prawem. Należy więc sprawdzić, czy przypadkiem w sklepie nie są stosowane następujące (lub podobne) klauzule:

Numer wpisu 3252, data wpisu 25.06.2012:

W przypadku gdy paczka nie posiada żadnych zewnętrznych uszkodzeń a zawiera uszkodzone produkty należy zwrócić ją kurierowi w celu odesłania jej do sklepu XXX. W przeciwnym razie reklamacja nie zostanie uwzględniona.

Numer wpisu 3253, data wpisu 25.06.2012:

W przypadku towarów wadliwych bądź uszkodzonych fabrycznie gwarantujemy ich wymianę na towar wolny od wad, pod warunkiem pisemnego zgłoszenia uszkodzenia faksem w terminie 5 dni roboczych od daty otrzymania przesyłki (…).

Numer wpisu 3282, data wpisu 25.06.2012:

Reklamacja zostanie rozpatrzona w ciągu 30 dni od daty otrzymania przesyłki.

Należy pamiętać, że nie można zmieniać prawa w zakresie postępowania reklamacyjnego na niekorzyść konsumenta. Zasadniczo w sytuacji, gdy towar jest wadliwy, klient musi poinformować o tym fakcie sprzedawcę w ciągu 2 miesięcy od momentu stwierdzenia niezgodności towaru z umową. O ile sprzedawca nie ustosunkował się do złożonej reklamacji w terminie 14 dni, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną (art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Opóźniona dostawa

Poza tym do rejestru wypisana została jeszcze następująca niedozwolona klauzula, która dotyczy odpowiedzialności za opóźnioną dostawę przesyłki.

Numer wpisu 3281, data wpisu 25.06.2012:

Sklep nie odpowiada za opóźnienia w dostawie spowodowane nieprawidłową pracą spedytora.

Przy takich zapisach należy zwrócić uwagę, że konsument zawiera umowę ze sklepem. Nie ma on żadnych relacji z dostawcą towaru. Umowę z dostawcą towaru ma natomiast sklep. W momencie zawarcia umowy kupna – sprzedaży na odległość sklep zobowiązuje się do dostarczenia towaru, więc nie może przenosić tych zobowiązań na inną firmę.

Właściwość miejscowa sądu

Ponownie w czerwcu wpisano do rejestru niedozwolone klauzule, które narzucają konsumentom właściwość miejscową sądu w sposób niezgodny z prawem, jak np.:

Numer wpisu 3267, data wpisu 25.06.2012:

Wszelkie spory wynikłe z tytułu wykonania zobowiązań związanych z niniejszym Konkursem będą rozstrzygane przez Sąd właściwy powszechny właściwy dla strony pozwanej.

Numer wpisu 3283, data wpisu 25.06.2012:

Sądem właściwym do rozstrzygania sporów między firmą XXX reprezentującą XXX a jej klientami jest Sąd Rejonowy w Warszawie – Mokotów.

Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi sądu, w okręgu którego ma siedzibę. Takie klauzule mogą być stosowne jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca kieruje swoją ofertę (wyłącznie) do innych handlowców (B2B).

Dalsze niedozwolone klauzule

Do rejestru niedozwolonych klauzul wypisano jeszcze następujące klauzule, które mogą dotyczyć również sklepów internetowych:

Numer wpisu 3280, data wpisu 25.06.2012:

Korzystanie ze Sklepu internetowego XXX jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu. Wszelkie reklamacje dotyczące sposobu świadczenia usług, wynikające z nieznajomości bądź faktu nieprzestrzegania niniejszego Regulaminu, nie będą rozpatrywane.

Numer wpisu 3284, data wpisu 25.06.2012:

XXX nie ponosi żadnej odpowiedzialności z tytułu wyrządzonych szkód będących rezultatem korzystania z serwisu XXX.

Numer wpisu 3285, data wpisu 25.06.2012:

XXX na bieżąco aktualizuje informacje zawarte w serwisie, jednak nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność, aktualność oraz kompletność informacji przedstawionych na stronach serwisu.

Numer wpisu 3286, data wpisu 25.06.2012:

Jednocześnie XXX zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w części lub całości serwisu bez uprzedzenia.

Podsumowanie

Jeżeli jedna (lub więcej) z wymienionych klauzul wygląda znajomo, należy koniecznie sprawdzić regulamin, aby wykluczyć, że takie lub podobne klauzule są używane w Twoim sklepie. O ile istnieją wątpliwości, należy się skonsultować z prawnikiem.

Szczegółowe informacje dla sklepów internetowych o wymaganiach prawa e-commerce w Polsce oraz różne wzory tekstów prawnych można znaleźć także w Podręczniku Trusted Shops, który można otrzymać za darmo po zamówieniu biuletynu informacyjnego pod tym adresem (jedyny wymóg to wypełnienie krótkiego formularza).

Niezależnie od tego, regulamin sklepu powinien być regularnie sprawdzany i w razie potrzeby dostosowany.

Przeczytaj również:

Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu zapisów w regulaminie Twojego sklepu i dbaj, aby był zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Trzy ankiety dla właścicieli sklepów internetowych

W ostatnich dniach trzy firmy: IAI-Shop.com, Opineo.pl oraz Trusted Shops, przygotowały różne ankiety do wypełnienia przez właścicieli sklepów internetowych. Zapraszamy Was do zapoznania się z przygotowanymi pytaniami i – jeśli chcecie oczywiście – udzielenia rzetelnych odpowiedzi.

Celem badania IAI-Shop.com, które przygotowała Midea, jest lepsze zrozumienie sprzedawców e-commerce. Wyniki ankiety mają wskazać firmie kierunku rozwoju.

Link do ankiety IAI-Shop.com »

Z kolei Opineo.pl zaprasza do wypełnienia ankiety dotyczącej jakości usług platformy, która obsługuje Wasz sklep internetowy. Odpowiedzi posłużą do stworzenia rankingu platform sklepowych, a Państwo uzyskacie szczegółowe informacje które platformy i za co są najbardziej cenione wśród polskich sklepów internetowych. Link do ankiety Opineo.pl znajdziecie w mailu od administratora serwisu -> każdy sklep otrzymal indywidualną ankietę, by uniknąć anonimowego i wielokrotnego wypełniania.

Celem ankiety Trusted Shops jest zaś zgromadzenie danych na temat skutków zmian w prawie do odstąpienia od umowy oraz ich analiza i wyciągnięcie wniosków. Brakuje bowiem liczb mówiących o obciążeniach dla sprzedawcy internetowego, wynikających z prawa do odstąpienia od umowy oraz o tym, jaki mają one wpływ na jego działalność biznesu.

Link do ankiety Trusted Shops »

Oczywiście jak tylko dotrzemy do wyników tych badań, to opublikujemy je na łamach eKomercyjnie.pl.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Sodo.pl

W wywiadach z serii Pokaż Swój Sklep (PSS) staramy się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż, zaś odpowiedzi naszych rozmówców przy okazji pomagają też osobom, które dopiero rozważają start w e-handlu. Wszystkich, którzy chcieliby opowiedzieć nam o swojej działalności zapraszamy do kontaktu z redakcją. Tym razem na pytania odpowiedział Mariusz Mysior ze sklepu Sodo.pl.

Barbara Skórzewska (eKomercyjnie.pl): Czym zajmowaliście się przed uruchomieniem sklepu?

Mariusz Mysior (Sodo.pl): Nasz sklep internetowy www.sodo.pl jest jedną z działalności firmy Pierrot Home Design. Firma Pierrot istnieje od 1995 roku i jest obecnie liderem na rynku branży dekoracyjnej. Od początku działalności, zajmujemy się głównie produkcją i importem artykułów dekoracyjnych oraz wyposażeniem wnętrz.

Co Was zainspirowało do stworzenia sklepu z przedmiotami do dekoracji wnętrz?

Inspiracją była chęć stworzenia estetycznego i profesjonalnego sklepu z artykułami, które mieliśmy w ofercie hurtowej. Dużym impulsem byli również nasi klienci detaliczni, którzy chcieli kupować nasze produkty przez Internet.

Jakim budżetem dysponowaliście na początku e-handlowej działalności?

Na stworzenie i rozwój sklepu, przeznaczyliśmy 50 tysięcy zł. Nie była to jednak stała kwota – prędzej czy później wiedzieliśmy, że ją przekroczymy.

Czy zdecydowaliście się na gotową platformę sklepową czy stworzyliście własną?

Stworzyliśmy własną platformę sklepową, bazującą jednak na gotowych rozwiązaniach – zarówno komercyjnych, jak i OpenSource. Nasi programiści wciąż ulepszają i modyfikują oprogramowanie sklepu, tak aby było przyjazne zarówno dla naszych klientów i działu obsługi sprzedaży.



Jak wyglądały początki sklepu? Czy napotkaliście na jakieś trudności w trakcie jego tworzenia?

Początki nie były trudne, ponieważ dysponowaliśmy już odpowiednim zapleczem logistycznym i kapitałem ludzkim. Jednym z większych problemów, z którym musieliśmy się zmierzyć, było napisanie regulaminu sklepu, który musiał być dostosowany do ciągle zmieniających się przepisów. Postanowiliśmy to jednak zlecić naszym prawnikom, którzy zajęli się tym bardzo skrupulatnie.

Udostępniliście na swojej stronie czat z konsultantami – czy klienci często korzystają z takiej formy komunikacji ze sklepem?

Tak. To chyba najszybsza forma kontaktu klientów z naszym sklepem. Klient w ciągu dosłownie chwili, może uzyskać od naszych konsultantów wyczerpujące dla niego informacje – bez pisania maili, czy podnoszenia słuchawki telefonicznej. Zaobserwowaliśmy, że wielu klientów woli taką formę komunikacji, ponieważ jest ona prosta i szybka.

Zajmujecie się sprzedażą przedmiotów bardzo delikatnych i kruchych, istnieje więc bardzo duże ryzyko uszkodzenia go podczas transportu. Jak zatem rozwiązujecie problem ich magazynowania i wysyłki?

Zdajemy sobie sprawę, że proponowany przez nas towar jest szczególnie narażony na uszkodzenia. Można więc powiedzieć, że perfekcyjnie zorganizowaliśmy magazyn. Do pakowania towarów mamy specjalne stanowisko i aby uniknąć jakichkolwiek uszkodzeń, często pakujemy je w podwójne kartony z dodatkowym wypełnieniem. Bardzo dużą wagę przywiązujemy do tego, aby paczki były zapakowane bardzo starannie. Oprócz kartonów, stosujemy również estetyczny papier obwiązany sznurkiem. Każde zamówienie wysyłane jest na szczególnych warunkach, tak aby klient miał pewność, że jego paczka dojdzie nieuszkodzona. Reklamacje zdarzają się niezwykle rzadko i załatwiane są niemal od ręki.

Dostawa zamówionych towarów odbywa się tylko na terenie kraju. Czy jest to powiązane ze specyfiką przedmiotów (kruchość, delikatność)? Czy w przyszłości planujecie również sprzedaż dla klientów zagranicznych?

Nie boimy się o bezpieczeństwo przedmiotów – tu jesteśmy pewni zapakowania, jeśli chodzi o wysyłki za granicę. Problemem jest odpowiedni serwis spedycji i kurier za granicą. Nawet blisko, do Niemiec, czy Słowacji, wysyłka paczki jest droga. Mamy w ofercie towar bardzo dobrej jakości, wyszukany i – co jest naszym atutem – w dobrej cenie, a przy wysyłce za granicę, koszt przesyłki często przewyższa wartość towaru. Oczywiście wysyłamy zamówienia za granicę, jednak taka wysyłka jest kalkulowana indywidualnie.

Jak promujecie swój sklep internetowy? W jaki sposób docieracie do docelowej grupy klientów?

Posiadamy bardzo dużą bazę naszych stałych klientów, którzy bardzo często polecają nasz sklep swoim znajomym. Do każdego zamówienia dodajemy drobne upominki od naszego sklepu. Staramy się także pojawiać w mediach branżowych (prasie i magazynach wnętrzarskich). W dzisiejszych czasach, trudniej jest utrzymać stałego klienta, niż pozyskać nowego – dlatego znaczny nacisk kładziemy na utrzymanie już zdobytego klienta. Robimy wszystko, aby ich zadowolenie nie spadło poniżej 100% ;)

Jakie macie plany związane z rozwojem e-sklepu?

Cały czas pracujemy nad uatrakcyjnieniem naszej oferty. Wprowadzamy coraz to nowsze zdjęcia poglądowe i aranżacyjne naszych produktów. Sklep zmienia się w zależności od pory roku i okazji. Chcemy docierać do jak największej liczby klientów oraz staramy się, aby każdy klient z chęcią wracał do naszego sklepu. Zachęcamy klientów do aranżacji swoich wnętrz, ciekawymi i oryginalnymi dekoracjami – między innymi dlatego został stworzony sklep www.sodo.pl.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)