eKomercyjnie.pl

Nowe niedozwolone klauzule według UOKiK – maj 2012

Autorką poniższego tekstu jest Julia Mandel z firmy Trusted Shops, która zajmuje się certyfikacją sklepów internetowych. Informacja pochodzi z newslettera Trusted Shops, który możecie zamówić tutaj.

Firma Trusted Shops co miesiąc przedstawia kolejne zestawienie wpisów w rejestrze niedozwolonych klauzul, które mogą dotyczyć sklepów internetowych. W maju wpisano do rejestru ponad 100 nowych klauzul, w tym niemal 40 nowych klauzul z zakresu handlu elektronicznego i sprzedaży konsumenckiej. Bądź na bieżąco i sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz ich w Twoim sklepie.

Właściwość miejscowa sądu
W maju wpisano do rejestru ponownie ponad 10 niedozwolonych klauzul, narzucających konsumentom właściwość miejscową sądu w sposób niezgodny z prawem, jak np.:

Numer wpisu 3141, data wpisu 08.05.2012:

Sądem właściwym dla rozpatrywania ewentualnych sporów wynikających z realizacji umowy zakupu jest sąd właściwy dla siedziby wykonawcy usługi.

Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi sądu, w okręgu którego ma siedzibę. Takie klauzule mogą być stosowne jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca kieruje swoją ofertę (wyłącznie) do innych handlowców (B2B).

Prawo do odstąpienia od umowy
Nie można również ograniczyć możliwości odstąpienia od umowy nakładając konsumentom dodatkowe obowiązki utrudniające zwrot lub zniechęcające konsumenta od odstąpienia od umowy. Takie klauzule, które zobowiązują konsumenta np. do przestrzegania pewnego postąpienia (wysłanie towaru za pomocą konkretnej firmy lub konkretnym sposobem) ograniczają prawo od odstąpienia od umowy w sposób niezgodny z prawem. Dlatego wpisano do rejestru także następującą klauzule:

Numer wpisu 3143, data wpisu 08.05.2012:

Zwrot pieniędzy na konto klienta powinien nastąpić niezwłocznie po otrzymaniu przesyłki reklamacyjnej najpóźniej jednak do 7 dni. Koszt przesyłki oraz inne koszty uboczne nie są zwracane.

Numer wpisu 3158, data wpisu 08.05.2012:

Zwroty są akceptowane wyłącznie w oryginalnych opakowaniach (…).

Numer wpisu 3159, data wpisu 08.05.2012:

Towar można zwrócić w ciągu 10 dni (kalendarzowych) od daty odebrania przesyłki, zgodnie z Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r., jeżeli towar nie został rozpakowany (zapakowany w oryginalne opakowanie), zabrudzony, kopiowany lub w żaden inny sposób wykorzystany. Zwracany towar prosimy odesłać wraz z fakturą zakupu na adres: XXX z dopiskiem (ZWROT).

Należy pamiętać, że tylko w wyznaczonych przez prawo przypadkach nie przysługuje konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy po usunięciu przez niego ich oryginalnego opakowania.

Reklamacje
Do rejestru wpisano także nowe niedozwolone klauzule dotyczące reklamacji, które w sposób niezgodny z prawem ograniczają prawa klienta do złożenia reklamacji. Należy więc sprawdzić, czy przypadkiem w sklepie nie są stosowane następujące (lub podobne) klauzule:

Numer wpisu 3105, data wpisu 08.05.2012:

Jeśli reklamacja będzie dotyczyć wad technicznych zakupionego towaru, wadliwy towar należy odesłać (w terminie do 30 dni od dnia wykrycia wady, jednak nie później niż rok od daty zakupu) na adres: XXX. Koszt przesyłki reklamowanego towaru ponosi kupujący.

Numer wpisu 3189, data wpisu 15.05.2012:

Reklamacje ilościowe oraz stwierdzenie wad jawnych, takich, jak na przykład uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia i stłuczenie szkła, czy głębokie zarysowania powinny być zaznaczone w Protokole odbioru robót pod rygorem późniejszego nie uznania ich przez Sprzedawcę.

Numer wpisu 3190, data wpisu 15.05.2012:

Wady nieistotne produktu, które pozostają niewidoczne po wykonaniu montażu i nie mają wpływu na jego wartość, jak na przykład zarysowania zewnętrznych stron ościeżnic, nie podlegają reklamacji i nie są objęte gwarancją.

Dalsze niedozwolone klauzule
Do rejestru niedozwolonych klauzul wypisano jeszcze następujące klauzule, które mogą dotyczyć również sklepów internetowych. Niektóre klauzule już wielokrotnie wpisano do rejestru, niektóre jednak są nowe:

Numer wpisu 3119, data wpisu 08.05.2012:

Sklep XXX zastrzega sobie prawo do ewentualnych błędów.

Numer wpisu 3150, data wpisu 08.05.2012:

Sklep nie ponosi odpowiedzialności za wydłużony czas dostawy zawiniony przez Firmę Kurierską XXX.

Numer wpisu 3161, data wpisu 08.05.2012:

Zastrzegamy sobie prawo do wprowadzenia zmian w Regulaminie. Zmiany te stają się obowiązujące od chwili opublikowania ich na stronach internetowych Sklepu…

Numer wpisu 3165, data wpisu 08.05.2012:

Kupujący bezwzględnie zobowiązany jest potwierdzić zamówienie poprzez link umieszczony w wiadomości elektronicznej przesłanej przez Sprzedającego. (…) Brak potwierdzenia może skutkować opóźnieniem lub anulowaniem zamówienia.

Numer wpisu 3191, data wpisu 15.05.2012:

W sprawach nieuregulowanych umową strony stosować będą przepisy Kodeksu Cywilnego.

Podsumowanie
Jeżeli jedna (lub więcej) z wymienionych klauzul wygląda znajomo, należy koniecznie sprawdzić regulamin, aby wykluczyć, że takie lub podobne klauzule są używane w Twoim sklepie. O ile istnieją wątpliwości, należy się skonsultować z prawnikiem.

Szczegółowe informacje dla sklepów internetowych o wymaganiach prawa e-commerce w Polsce oraz różne wzory tekstów prawnych można znaleźć także w Podręczniku Trusted Shops, który można otrzymać za darmo po zamówieniu biuletynu informacyjnego pod tym adresem (jedyny wymóg to wypełnienie krótkiego formularza).

Niezależnie od tego, regulamin sklepu powinien być regularnie sprawdzany i w razie potrzeby dostosowany.

Przeczytaj również:

Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu zapisów w regulaminie Twojego sklepu i dbaj, aby był zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Brandle.pl – nowe narzędzie do PR w internecie

W tym tygodniu światło dzienne ujrzało nowe narzędzie do prowadzenia działań public relations w internecie. Brandle.pl pozwala na realizowanie kampanii marketingu szeptanego, monitorowanie informacji prasowych oraz kontrolowanie reputacji marki w wyszukiwarce Google. Narzędzie powstało z myślą o agencjach PR oraz firmach, które chcą skutecznie zarządzać rozpowszechnianiem informacji na temat marki w internecie.

Oprócz monitorowania, co się dzieje z naszą marką w internecie, Brandle.pl wspiera aktywne działania na rzecz propagowania pozytywnego wizerunku firmy, produktu lub usługi. Na przykład za pomocą serwisu utworzymy kampanię marketingu szeptanego o dowolnym zasięgu. Główną zaletą narzędzia jest fakt, że wyręcza pracowników agencji lub managerów PR ze żmudnych i czasochłonnych zadań. Zaoszczędzony czas można wtedy poświęcić na działania bardziej kreatywne niż gromadzenie i porządkowanie informacji czy raportowanie.

Autorzy Brandle szacują, że narzędzie potrafi zaoszczędzić do 6 etatów przeznaczonych na zadania związane z obsługą klientów, zarządzaniem setkami zatrudnionych copywriterów, gromadzeniem informacji czy raportowaniem.

Wchodząc na Brandle.pl wybieramy jeden spośród pięciu pakietów, które możemy dopasować przede wszystkim do rozmiarów planowanych działań. Osoby odwiedzające serwis mogą bezpłatnie przetestować możliwości narzędzia przez miesiąc.

Brandle.pl posiada obecnie trzy narzędzia, za pomocą których możemy tworzyć nasze kampanie PR.
Pierwsze z nich – Buzz manager – służy do prowadzenia kampanii marketingu szeptanego na forach, blogach i innych miejscach w sieci. Zarządzanie copywriterami (agentami) i weryfikacja setek wpisów nie jest prostym zadaniem. Buzz manager sprowadza marketing szeptany do prostych czynności. Mając spisane założenia możemy wystartować z kampanią w ciągu kilkunastu minut. Organizację działań ułatwi nam gotowa bazy miejsc „szeptania” (wartościowe fora i blogi), baza agentów czy automatyczna weryfikacja i ocena wpisów. Na bieżąco możemy śledzić postępy kampanii, dzięki przyjaznym zestawieniom i wykresom.

Z kolei Press monitor to narzędzie do automatycznego sprawdzania miejsc publikacji informacji prasowych. Zaawansowane algorytmy automatycznie analizują i filtrują listę znalezionych newsów, by przedstawić jak najbardziej trafne wyniki w raporcie.

Trzecim narzędziem jest Brand watch. Jak sama nazwa wskazuje, umożliwia ono monitoring marki. Narzędzie sprawdza i prezentuje wyniki Google dla słów kluczowych i adresów www związanych z marką. Pozwala na ocenę dwóch pierwszych stron wyników Google pod kątem szans i zagrożeń dla reputacji marki. Pokazuje także dzienne zmiany pozycji i nowości w wynikach.

Narzędzie oferuje również wsparcie dla zadań SEO. Gratką dla pozycjonerów w Brandle.pl jest możliwość zdobywania linków za pomocą kampanii marketingu szeptanego. Serwis pokazuje również linki zdobyte w trakcie działań typu press release. Nie mówiąc już o Brand watch, który jest dedykowany do zadań SEO PR i ochronie reputacji marki w wyszukiwarce Google.

Źródło: Brandle.pl

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Weź udział w badaniu GetResponse i wygraj unikatową koszulkę

Czy Polacy wykorzystują urządzenia mobilne do sprawdzania poczty email? A może w dalszym ciągu preferują komputery stacjonarne i laptopy – na te pytania i nie tylko, próbują znaleźć odpowiedź eksperci z GetResponse w najnowszym badaniu “Czy urządzenia mobilne zmieniły sposób sprawdzania poczty email?”

Eksperci z GetResponse, największego w Polsce dostawcy usług email marketingowych, wystartowali z kolejnym projektem badawczym na temat email marketingu. Tym razem postanowili sprawdzić, ilu użytkowników urządzeń mobilnych wykorzystuje je również do sprawdzania poczty email. Aby wziąć udział w badaniu wystarczy poświęcić minutę i odpowiedzieć na kilka zamkniętych pytań umieszczonych w ankiecie internetowej. Wszystkie odpowiedzi zostaną zebrane i przeanalizowane przez ekspertów email marketingu z GetResponse i opublikowanie w formie raportu.

Każdy kto wypełni ankietę i poda swój adres email weźmie udział w losowaniu unikatowej koszulki zaprojektowanej specjalnie z okazji uruchomienia rewolucyjnego Kreatora Wiadomości GetResponse. Koszulki będą losowane co drugi dzień w trakcie trwania badania, a zwycięzcy ogłaszani na facebookowym profilu GetResponse.

Aby wypełnić ankietę wystarczy kliknąć tutaj. Badanie potrwa do 16 lipca.

Patronami medialnymi badania są: Ekomercyjnie, Mediarun, Nowoczesna Firma, Media2, Nowy Marketing oraz Internet Standard.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)