eKomercyjnie.pl

Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #9: Jakie przepisy regulują sprzedaż produktów cyfrowych?

Pytanie: Jakie przepisy regulują sprzedaż produktów cyfrowych? W przypadku handlu towarami materialnymi mamy znaną wszystkim „ustawę z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny”, która umożliwia klientom zwrot towaru bez podania przyczyny – czy ustawa dotyczy również produktów cyfrowych (np. ebooków w pdf)?

Odpowiedź kancelarii prawnej:
Problem ten nie jest jasno sprecyzowany w tej ustawie. Przede wszystkim sposób jej sformułowania wskazuje, iż bardziej przystosowana jest do sprzedaży towarów materialnych (rzeczy) niż usług lub produktów cyfrowych pokroju e-booka.

Wydaje się, że w tym zakresie stosować należy przepisy dotyczące usług. W przypadku zawarcia umowy na odległość na usługę 10-dniowy termin do odstąpienia liczy się od dnia zawarcia u przysługuje tak długo, jak usługa nie będzie świadczona. W przypadku usługi, która może być świadczona jedynie przez Internet (w rzeczonej sytuacji jest to przesłanie e-booka od sprzedawcy do kupującego na jego adres mejlowy), wówczas pojawia się problem z ustaleniem momentu, w którym usługa zacznie być realizowana, tj. kiedy kupujący zapozna się z e-bookiem i np. stwierdzi jego wady – przykładowo: złe przetworzenie do PDF-a itp.

Niektóre podmioty rozwiązują ten problem w ten sposób, że usługa zaczyna być świadczona po chwili zawarcia umowy lub po otrzymaniu zapłaty za usługę (np. przesłanie sms-a celem uiszczenia opłaty za dodatkowy transfer, obejrzenie filmu VOD, wykupienie jakichś treści).

W sytuacji z e-bookiem ciekawym rozwiązaniem tego problemu mogłoby być przesłanie e-booka na adres e-mail kupującego w ten sposób, że automatycznie przesłane zostanie potwierdzenie odebrania/odczytania mejla w chwili, gdy kupujący go otworzy (tę opcję obsługuje większość skrzynek pocztowych i serwisów hostujących skrzynki pocztowe dla przedsiębiorstw). Zgodnie bowiem z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 61 Kodeksu cywilnego) „oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej”.

W zakresie oświadczeń przesyłanych drogą elektroniczną sprecyzowane zostało w § 2 tego artykułu, iż „oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią”. To domniemanie dotyczy całej treści oświadczenia woli, a więc zarówno e-maila oraz samego PDF-a (którym w tym wypadku będzie załącznik). Tym samym mając potwierdzenie otwarcia mejla, sprzedawca może twierdzić, iż jednocześnie kupujący zapoznał się z załączonym do niego e-bookiem.

Bardziej skomplikowanym, ale jeszcze pewniejszym rozwiązaniem, jest stworzenie platformy sprzedażowej, która posiadać będzie następujące właściwości. E-book po zakupie przesyłany jest na konto klienta w ramach sklepu, gdzie użytkownik może go pobrać wraz z dokonaniem automatycznego podglądu. W ten sposób można mieć pewność, że książka została otwarta, a więc usługa została spełniona.


Odpowiedzi udziela kancelaria prawna Sebastian Wawrzyniak i Wspólnicy Spółka komandytowa z Poznania, Os. Zwycięstwa 14, 61-647 Poznań, biuro: Sadowa 32, 61-657 Poznań, kancelaria@swlex.pl, (61) 827-00-17. Świadczy ona usługi na rzecz podmiotów gospodarczych, w szczególności spółek prawa handlowego – start-upów, podmiotów branży e-commerce, funduszów inwestycyjnych, w branży przede wszystkim IT, nowych technologii, konsultingu, PR.


Odpowiedź była możliwa dzięki firmom: Dwiepaczki.pl (usługi kurierskie) oraz Speed-Up Group (inwestor).

Pozostałe wpisy z serii Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi:

WAŻNE! Niniejsze odpowiedzi nie stanowią porady prawnej, konsultacji prawnej ani opinii prawnej, a mają jedynie charakter konsultacyjny. Wydanie porady prawnej, konsultacji prawnej lub opinii prawnej wymaga wnikliwej analizy stanu faktycznego, w tym dokładnego zakresu działalności przedsiębiorstwa lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, a także uzyskania niekiedy informacji, które mają charakter tajemnicy przedsiębiorstwa. Mając na uwadze powyższe, spółka nie doradza żadnych zachowań zgodnych lub niezgodnych z treścią wpisu i informuje, że podjęcie lub niepodjęcie określonych działań w indywidualnej sprawie musi zostać poddane ocenie jedynie w przypadku oceny stanu faktycznego oraz prawnego dotyczącego tej sprawy. Ani spółka, ani serwis, na którym umieszczona zostaje odpowiedź nie składa żadnych zapewnień, wyraźnych czy domniemanych, co do rezultatów uzyskanych przez jakąkolwiek osobę lub podmiot w wyniku wykorzystania tejże odpowiedzi, w tym zapewnień o przydatności do określonego celu. W żadnym wypadku ani spółki, ani serwis nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za utratę korzyści lub szkody wtórne powstałe w wyniku wykorzystywania tychże odpowiedzi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Michał Kuriata, decor8.pl

Tydzień rozpoczynamy kolejnym wywiadem z serii Pokaż Swój Sklep (PSS), w której staram się się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż i ułatwiać start osobom rozważającym swoją przygodę z e-handlem. Tym razem na moje pytania odpowiedział Michał Kuriata ze sklepu decor8.pl (zaproszenia ślube, kartki okolicznościowe i inne projekty graficzne).

KB: Dlaczego zdecydowaliście się uruchomić sklep internetowy?
Michał Kuriata (decor8.pl): Wszystko zaczęło się od naszego ślubu w 2008 roku. Jak wiele młodych par zaczęliśmy szukać zaproszeń i po przejrzeniu ofert kilkunastu sklepów internetowych oraz po wycieczce po mieście podjęliśmy decyzję, że… sami zrobimy nasze zaproszenia. Wtedy też pojawiła się pierwsza myśl, żeby otworzyć sklep internetowy. Postanowiliśmy jednak najpierw skupić się na naszej pracowni projektowej. Od tamtego momentu przez cały czas zgłaszali się do nas bliżsi i dalsi znajomi z prośbą o przygotowanie oryginalnych zaproszeń ślubnych. Pod koniec 2010 roku podjęliśmy decyzję, że już czas się przełamać i spróbować sił w czymś nowym. Nasz sklep z zaproszeniami decor8.pl rozpoczął działalność osiemnastego lutego 2011 roku.

KB: Ile trwało uruchomienie sklepu?
MK: Cały proces związany z przygotowaniem do uruchomienia trwał dwa miesiące. W tym czasie przeprowadziliśmy analizę konkurencji, testy chyba wszystkich gotowych i dostępnych platform sklepowych oraz przygotowywaliśmy szablon graficzny dla sklepu.

Przez miesiąc projektowaliśmy wzory kartek i zaproszeń oraz wprowadzenie ich do oferty sklepu. Bardzo dużo pracy pochłonęło przygotowanie oryginalnych opisów. Osoby sprzedające gotowe produkty dostają opisy od producentów lub dystrybutorów, a ponieważ to my jesteś jednym i drugim, sami musieliśmy przygotować odpowiednio wartościowe treści zarówno dla klientów, jak i pod względem SEO.

Zastanawialiśmy się nawet, czy nie poczekać jeszcze ze startem, ale ze względu na zbliżający się szczyt sezonu (maj, czerwiec) i konieczność odpowiedniego zaistnienia w sieci zapadła decyzja, że część prac (w tym uzupełnianie opisów) będzie prowadzona po premierze. Sklep zmienia się zresztą cały czas.

KB: Jakim budżetem dysponowaliście na początku e-handlowej działalności?
MK: Bardzo skromnym, bo ok. pięcioma tysiącami złotych. Na szczęcie większość sprzętu poligraficznego i oryginalnego oprogramowania do obróbki grafiki mieliśmy już na stanie w naszej pracowni projektowej. Cały budżet przeznaczony został na zakup papierów, reklamę i platformę sklepową. Dzięki zdobytej wcześniej wiedzy dotyczącej SEM i Social Media udało nam się znacznie obniżyć koszty reklamy. Większość działań marketingowych prowadzimy do tej pory sami.

KB: Dlaczego wybraliście tę branżę?
MK: Branża, w której działamy, była właściwie naturalną ścieżką rozwoju naszych zainteresowań i umiejętności, a chyba nic nie sprawia większej radości, jeżeli robi się to, co się lubi i jeszcze trochę się na tym zarabia.

KB: Czy zdecydowałeś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?
MK: Po rozważeniu wszystkich za i przeciw wybraliśmy gotową platformę sklepową. Tutaj również dużą role odegrały koszty wdrożenia. Jak już wspominałem, przetestowaliśmy chyba wszystkie dostępne gotowe rozwiązania sklepowe i wybraliśmy oprogramowanie Shoper. Używamy go do dzisiaj i jak na razie nie znaleźliśmy żadnej lepszej alternatywy. Oczywiście, tak jak każde gotowe oprogramowanie, platforma ta ma swoje zalety i ograniczenia, ale tych pierwszych jest znacznie więcej.

KB: Gdybyś miał teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłbyś inaczej?
MK: Pierwszy sklep to dużo niewiadomych. Teraz jesteśmy bogatsi o wiedzę i doświadczenie, więc myślę, że kilka rzeczy zmienilibyśmy na starcie, ale niewiele. Np. teraz wprowadzamy drobne korekty zdjęć i opisów produktów. Większość wprowadzonych rozwiązań sprawdza się do dziś. Za to rynek i preferencje klientów zmieniają się tak dynamicznie, że to, co sprawdzało się na starcie i wydawało się dobrym rozwiązaniem, teraz może już nie odpowiadać grupie docelowej. Cały czas trzeba trzymać rękę na pulsie i dynamicznie reagować na zmiany.

KB: Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie pierwszego dnia po starcie?
MK: Tak, jak kiedyś wspominałeś, otwarcie sklepu „jest jak warzywniak na środku pustyni” – nikt o nim nie wie. W pierwszym dniu, podobnie jak przez kolejnych dwadzieścia dziewięć, nie było zamówień. Od początku jednak założyliśmy, że pierwsze zlecenie powinno pojawić się w ciągu trzydziestu dni. I, na szczęście, tak też się stało. Po pierwszym zamówieniu tempo przyrostu kolejnych wyraźnie wzrosło, co z zmotywowało nas do dalszych działań.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Nowy numer magazynu eKomercyjnie.pl dostępny do pobrania!

Zapraszam wszystkich Czytelników serwisu do lektury najnowszego numeru magazynu eKomercyjnie.pl, który jest dedykowany branży e-commerce, ze szczególnym wskazaniem na właścicieli sklepów internetowych. Pismo oznaczone jest numerem #1 (poprzednie wydanie było testową „zerówką”) i od tej pory będzie wydawane jako miesięcznik.

Dużo praktycznej wiedzy o e-handlu gwarantowane!

Pobierz numer, przyciskCzytaj online, przycisk

 
W magazynie znajdziecie m.in. tekst Pawła Fornalskiego z IAI SA, który pisze o wyborze platformy sklepowej, nawiązując do artykułu Tomka Karwatki z numeru „zerowego”. Krzysztof Krawczyk wyjaśnia wątpliwości związane z rejestracją bazy sklepu internetowego w GIODO, co dla wielu właścicieli jest problematyczną kwestią. Łukasz Plutecki opisuje optymalizację SEO dla e-sklepu, wyznacza też prób minimum, który powinien być spełniony przez każdy podmiot działający na rynku. Maciej Ossowski opisuje skuteczną strategię e-mail marketingową (teoria vs praktyka). Obrazu całości dopełniają poradnik od Okazje.info (Jak w pełni wykorzystać możliwości porównywarki cen?), materiał o logistyce i początkach działalności e-handlowej od Droppa.pl/Dwiepaczki.pl oraz wzór polityki prywatności do wykorzystania (od TrustedShops.pl). Zapraszam do lektury!

 

SPIS TREŚCI – eKomercyjnie #1 – wrzesień 2011:

  • Wstępniak
  • Cztery godziny dziennie (Lektury e-przedsiębiorcy)
  • Przegląd prasy e-commerce
  • Platformy sklepowe – przegląd nowości

BIZNES:

  • Jak najlepiej wybrać platformę e-commerce? Część 2
    Paweł Fornalski
  • Sklep internetowy a rejestracja w GIODO
    Krzysztof Krawczyk
  • Dlaczego optymalizacja SEO nie zawsze służy użytkownikom?
    Łukasz Plutecki
  • Strategia kluczem do skutecznego email marketingu
    Maciej Ossowski

KOLUMNY:

  • Jak w pełni wykorzystać możliwości porównywarki cen?
    Okazje.info
  • Trudne początki w e-commerce, czyli jak poradzić sobie z logistyką
    DwiePaczki.pl / Droppa.pl

WZÓR:

  • Polityka prywatności dla sklepu internetowego
    Trusted Shops





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)